Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Pris för internationalisering av utbildning

Priset för internationalisering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Sveriges medicinska fakulteter går 2020 till Kristina Orban vid Institutionen för hälsovetenskaper, Lunds universitet.

Motiveringen lyder ”Kristina Orban har sedan 2016 lett projektet Mirots, som syftar till att utveckla arbetsterapeutstudenternas professionella identitet och interkulturella erfarenheter. Projektet har berömts av nationella bedömningsgruppen för att ha integrerat internationalisering i utbildning, som främjar alla studenter på ett hållbart och innovativt sätt.”

Prissumman är på 90 000 kronor och går till den institution där pristagaren är anställd och får användas för kostnader i samband med tjänsteutövning, utvecklingskostnader, deltagande i konferenser, kongresser etc.

Mirots står för ”Making internationalisation a reality for occupational therapy students”.

– Projektet är ett så kallat Erasmus+ strategiskt partnerskapsprojekt, som syftat till att låta studenter lyfta blicken från den egna studiemiljön och få inblick i andras utbildningsmöjligheter och levnadsförutsättningar i ett internationellt perspektiv.

– Det känns fantastiskt att få ta emot detta pris. Det ger oss energi och möjlighet att blicka framåt mot nya och hållbara internationella spår genom hela arbetsterapeutprogrammet, säger Kristina Orban, leg arbetsterapeut, doktor i medicinsk vetenskap och universitetsadjunkt vid Institutionen för hälsovetenskaper.

Programmet som pågick mellan 2016-2019 omfattade internationalisering i form av både fysiska och virtuella utbyten och samarbeten för arbetsterapeutstudenter vid Lunds universitet, University of Southhampton och National University of Ireland, Galway. Från 2017 bjöds även studenter från ytterligare tre universitet in till att medverka vid virtuella utbyten.

Projektet är ett interkulturellt samarbete där studenterna haft fokus på mänskliga rättigheter. Kortfattat kan projektet beskrivas att:

  • Det har involverat autentiska samhällsprojekt i flera Europeiska länder
  • Det har identifierat nya arenor inom arbetsterapi på både individ-, grupp och samhällsnivå, reflekterat över aktivitetsrättvisa/orättvisa lokalt och globalt
  • Uppmärksammat likheter och skillnader inom hälso- och sjukvården, kulturella-, etiska-, ekonomiska och sociala skillnader samt miljöfaktorer
  • Syftat till att identifiera grupper i samhället som inte har möjlighet att utföra aktiviteter som de vill, behöver eller måste utföra i vardagen. Föreslå hur arbetsterapeutiska interventioner kan bidra till hälsa, aktivitet och delaktighet
  • Exempelvis barn med funktionsnedsättningar, ungdomar utan sysselsättning, migranter, hemlösa, spelmissbrukare, personer med psykisk ohälsa eller kognitiv funktionsnedsättning, multisjuka äldre osv.

Kristina Orban har varit projektledare och samordnat samtliga aktiviteter inom Mirots tillsammans med Lisa Ekstam, också hon vid Institutionen för hälsovetenskaper i Lund, samt kollegor vid University of Southhampton och National University of Ireland, Galway. Totalt har Mirots involverat 643 studenter, 76 personal, 87 lokala organisationer, 6 europeiska universitet.

Se film från Universitets- och högskolerådets Internationaliseringsdagar där Kristina Orban presenterar Mirots-projektet, hur de utvecklat virtuell mobilitet för studenter och hur det genererar internationella erfarenheter och utvecklar interkulturell kompetens.
 

bild på Kristina Orban
Kristina Orban

Om priset för internationalisering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Sveriges medicinska fakulteter

Sveriges medicinska fakulteter instiftade gemensamt, med start år 2017, ett pris för internationalisering av högre utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Syftet med priset är att uppmuntra lärare och lärarlag vid de medicinska fakulteterna att arbeta för ökad internationalisering i undervisningen. 

Läs mer om priset och nomineringsförfarande här

Priset 2020 och nomineringar
Övriga nominerade till priset var:

  • Uppsala universitet: Mats Målqvist för insatser med utveckling av kurser inom global hälsa, Linnaeus Palme program mm.
  • Umeå universitet: Pia Hedberg och Susann Backteman Erlanson, för insatser med utveckling av kursen Disaster and Emergency Nursing.
  • Karolinska institutet: Lärarlag bestående av Jenny Löfgren, Joy Roy, Helen Sinabulya och Fredrik Lohmander för insatser med kursen Global kirurgi.

Läs mer