Utbildningsorganisation
Övergripande riktlinjer och beslut
Medicinska fakultetens styrelse ansvarar för övergripande riktlinjer och beslut som rör fakultetens verksamhet.
Medicinska fakultetens styrelse
Utbildning på grund- och avancerad nivå
Grundutbildningsnämnden har under fakultetsstyrelsen ett övergripande ansvar för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Grundutbildningsnämnden utgör en överordnad samordnande och beslutande nivå med uppgift att ansvara för de grundutbildningsärenden som är av övergripande strategisk karaktär eller gemensamma för fakultetens utbildningar. Ordföranden är vicedekan Maria Björkqvist.
Grundutbildningsnämnden (fakultetens interna webbplats)
Utbildningsnämnder
Under grundutbildningsnämnden finns det programnämnder som arbetar på grundutbildningsnämndens delegation och leds av en programnämndsordförande. Programnämnderna ansvarar för utveckling, planering och ledning av kurser och utbildningsprogram. Varje program leds sedan operativt av en programdirektör/programansvarig. (Samtliga länkar nedan går till fakultetens interna webbplats.)
- Programnämnden för läkarutbildning
Ansvarar för läkarprogrammet. - Programnämnden för masterutbildning
Ansvarar för masterprogrammen i biomedicin, folkhälsovetenskap och medicinsk vetenskap med huvudområde arbetsterapi, audiologi, fysioterapi, logopedi, omvårdnad, radiografi, reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa samt kandidatprogrammet i biomedicin. - Programnämnden för omvårdnad, radiografi samt reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
Ansvarar för utbildning till röntgensjuksköterska och sjuksköterska samt vidareutbildning till barnmorska och specialistsjuksköterska inom Akutsjukvård, Ambulanssjukvård, Anestesisjukvård, Barnsjukvård, Distriktssköterska, Intensivvård, Onkologisk vård, Operationssjukvård, Psykatrisk vård och Vård av äldre - Programnämnden för rehabiliteringsutbildningar
Ansvarar för arbetsterapeut-, audionom-, logoped- och fysioterapeutprogrammen.
Forskarutbildning
Forskarutbildningsnämnden ansvar för fakultetens utbildning på forskarnivå.