Stort grattis till Skåne University Hospital Cancer Centre som blivit ackrediterade

collage cancercård- och forskning. foto.

Cancersamarbete i Skåne får internationell kvalitetsstämpel – forskningsresultat ska nå patienterna ännu snabbare. Patienter ska få snabbare tillgång till nya behandlingsmetoder och bli mer delaktiga i sin vård. Det är målsättningen när Skåne University Hospital Cancer Centre nu ackrediterats som ett Comprehensive Cancer Centre.

Torsdagen den 12 maj fick cancercentrumet positivt besked – och blev därmed ett av 24 centrum och organisationer i Europa som ackrediterats som Comprehensive Cancer Centre.

– Det är ett långsiktigt arbete att förbättra cancervården och i och med ackrediteringen har vi kommit en bra bit på vägen. Arbetet har redan lett till ett närmare samarbete inom cancervården och cancerforskningen. Detta kommer att gynna patienterna, både idag och i framtiden, säger Björn Ekmehag sjukhuschef på Skånes universitetssjukhus, i ett pressmeddelande.

Tätt samarbete mellan flera aktörer

Som ett led i ackrediteringen har Skåne University Hospital Cancer Centre bildats. Det är ett samarbete mellan Skånes universitetssjukhus, Lunds universitet (genom Lunds universitets cancercentrum), Regionalt cancercentrum syd, Medicinsk service samt palliativ vård och avancerad sjukvård i hemmet, ASIH, inom primärvården. Centrumet jobbar för snabbare tillgång till nya behandlingsmetoder för cancerpatienter, ökad delaktighet för patienten, inklusive möjligheten att delta i kliniska studier, och ännu högre kvalitet i cancervården genom ett mer strukturerat samarbete.

Vägen till att bli ett ackrediterat Comprehensive Cancer Centre har varit en mångårig resa kantad av flera platsbesök av Organisation of European Cancer Institutes (OECI). Organisationen har granskat hur cancercentrumet jobbar med utbildning, vård och forskning inom cancer.

För att bli ackrediterad enligt OECI:s ramverk krävs det att ett centrum bedriver omfattande forskning inom cancer. Anders Bjartell, överläkare inom urologin på Skånes universitetssjukhus och professor vid Lunds universitet, betonar vikten av att få ut forskningsresultat snabbt till patienterna.

– Det finns många behandlingar som visat gott resultat i studier. Givetvis är det viktigt att dessa kommer ut till patienterna så fort det bara går. Att vi nu får ett ännu tätare samarbete med bland annat Lunds universitets cancercentrum kommer att öka möjligheterna för det.

Läs hela pressmeddelandet från Skånes universitetssjukhus här

Fakta: Detta krävs för att bli ackrediterad
OECI:S ackrediteringsprogram för Comprehensive Cancer Centre har funnits sedan 2008 och syftar till att alla cancerpatienter i Europa ska ha lika tillgång till högkvalitativ cancervård.

Att vara ett ackrediterat Comprehensive Cancer Centre innebär att man uppfyller europeiska kvalitetsstandarder i fråga om bemötande, prevention, diagnos, behandling, rehabilitering samt forskning, undervisning och utbildning.