Effekt av probiotika på knäartros hos kvinnor

Om studien och syfte

I detta projekt vill vi undersöka om sex månaders tillskott av probiotika har någon effekt på artrosrelaterade utfall som smärta, funktion och livskvalité men även på inflammations- och broskmarkörer i blod/urinprov hos kvinnor (45-70 år) med diagnostiserad knäartros.

Forskning har visat att obalans i tarmmikrobiotan kan leda till ökad generell inflammation som i sin tur kan leda till ökad risk för utveckling av artros och en ökad smärtupplevelse. Artros är vanligare hos kvinnor än hos män, särskilt hos kvinnor i post-menopaus. Detta tror man beror på en minskad östrogennivå som i sin tur resulterar i ökad inflammation. Studien pågår våren 2024 till sommaren 2026.

Ansvarig för studien

Lunds universitet är huvudman och studien utförs i samarbete med Probi AB. Ansvarig forskare är Eva Ageberg, Lunds universitet.

Etik- och lagprövning

Studien är godkänd av Etikprövningsmyndigheten (diarienummer: 2024-00581-01).

Vem kan delta i studien?

Kvinnor i åldern 45 – 70 år med diagnostiserad knäartros och som uppfyller särskilda kriterier (till exempel BMI <30, kunna gå utan gånghjälpmedel) kan delta i studien.

Ditt deltagande innebär

Du kommer att slumpmässigt fördelas till en av två behandlingsgrupper.

Personer i ena gruppen kommer att få ett tillskott i form av kapslar innehållande probiotika som de blir ombedda att ta en om dagen i sex månader. Personer i den andra gruppen kommer att till utseende ta en likadan kapsel varje dag i sex månader men denna innehåller endast majsstärkelse.

Studien är blindad, vilket innebär att varken du eller ansvariga forskare kommer att veta vilken grupp du var i förrän efter studiens slut.

Innan du börjar med intag av kapslar samt vid sex månader kommer du att få:

• Genomgå en undersökning av fysisk funktion. Alla test liknar dagliga aktiviteter som till exempel gång och trappgång och genomförs i MoRe-Lab, Medicinska fakulteten, Sölvegatan 19, Lunds universitet.
  • Lämna blod- och urinprov. Dessa prov kommer att tas på avdelningen för klinisk kemi, Skånes universitetssjukhus i Lund.
  • Via e-post fylla i ett frågeformulär om hur du upplever ditt knä (innan du börjar samt vid tre och sex månader).

Testen för fysisk funktion beräknas ta max 1 timme och frågeformulären beräknas att ta max 15 minuter att fylla i per tillfälle. Lägg också till lite tid för provtagning.

Du kommer att erhålla ekonomisk kompensation i form av ett presentkort (till exempel Superpresentkort) på 950 SEK vid sexmånadersuppföljningen.

Frågor och anmälan

Har du frågor och/eller vill anmäla ditt intresse för att delta i studien? Kontakta studiens koordinator:

Anna Cronström
anna [dot] cronstrom [at] med [dot] lu [dot] se (anna[dot]cronstrom[at]med[dot]lu[dot]se)
+46 46-222 49 65