Prins Daniels Anslag för särskilt lovande yngre forskare till Andreas Edsfeldt

Andreas Edsfeldt tog emot den symboliska anslagschecken från Prins Daniel, hedersledamot i Hjärt-Lungfondens styrelse och Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden den 20 oktober. Foto.
Andreas Edsfeldt tog emot den symboliska anslagschecken från Prins Daniel, hedersledamot i Hjärt-Lungfondens styrelse och Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden den 20 oktober. Foto Kristian Pohl AB

Andreas Edsfeldt, docent vid Lunds Universitet och läkare på hjärtkliniken Skånes universitetssjukhus i Malmö tilldelas 6 miljoner kronor av Hjärt-Lungfonden för sin patientnära forskning om åderförkalkning vid typ 2-diabetes.

Andreas Edsfeldt, forskar om den underliggande biologin bakom komplikationer kopplade till typ 2-diabetes, som till exempel stroke och hjärtinfarkt. Målet med forskningen är att hitta nya behandlingar som förhindrar hjärtinfarkt och stroke för personer som lever med typ 2-diabetes.

I Sverige har omkring en halv miljon personer diabetes och antalet diabetessjuka ökar, både i Sverige och i världen. Av de drabbade i Sverige har cirka 90 procent typ 2-diabetes. På världsbasis är det drygt 460 miljoner människor som har diabetes och om 10 år beräknar man att närmare 580 miljoner människor ska ha insjuknat enligt den Internationella Diabetesfederations kartläggning av diabetes.

Genom att lära oss sjukdomen kan vi också förhoppningsvis finna nya behandlingar och förhindra allvarliga komplikationer till följd av diabetesorsakad åderförkalkning som leder till för tidig död eller nedsatt livskvalitet.

Hur känns det att få ett så fint anslag?

­– Det känns fantastiskt. Det är verkligen en ära att få ta emot det prestigefulla anslaget från Hjärt-Lungfonden. Jag är oerhört tacksam till alla fina människor i min närhet, min familj och min helt fantastiska grupp av kollegor och vänner som tillsammans gjort detta möjligt! Och inte minst vill jag tacka alla människor som ställer upp och deltar i projekten och hjälper oss driva den medicinska kunskapen framåt!

Vad är nästa steg i forskningen?

– Vårt nästa steg blir utöka våra studier kring hur vi kan nå specifika processer i kärlens vävnadsreparation för att klargöra deras potential som terapeutiska mål för att minska risken för hjärtinfarkt och stroke vid diabetes.

Länk till pressmeddelande från Hjärt-Lungfonden