Nya professorer installeras

Porträtt Sophia Zackrisson, "Årets cancerforskare 2020". Foto. Fotograf: André de Loisted
Sophia Zackrisson, "Årets cancerforskare 2020". Foto: André de Loisted

Den 15 oktober är det dags för årets professorsinstallation då 28 nya professorer installeras vid en högtidlig ceremoni som kommer att livesändas kl. 16:00.

Universitetets nya professorer installeras av rektor Erik Renström.

Professorer med hemvist vid Medicinska fakulteten som installeras den 15 oktober (klicka på namnet för att se profil i Lunds universitets forskningsportal):

I samband med installationen håller en av de nya professorerna, Misse Wester, riskhantering och samhällssäkerhet, en kortare populärvetenskaplig föreläsning.

Lunds universitets studentkårers ordförande fil stud Emma Svensson håller studenternas tal till de nyinstallerade professorerna som besvaras av professor Jörgen Hettne.

Under ceremonin framförs musikstycken av musiker och sångare från Akademiska kapellet och Lunds Akademiska kör vid Odeum.

Länk till live-sändning samt mer info (Lunds universitets centrala webbplats)