Samband mellan selenbrist och försämrad prognos vid hjärtsvikt

hjärtsvikt

Hjärtsvikt är ett allvarligt tillstånd som ofta kräver livslång behandling och orsakar stort lidande för den drabbade då hjärtats förmåga att pumpa blod till kroppens olika organ försämrats. Nu publiceras nya data som visar att brist på grundämnet selen hos hjärtsviktspatienter är associerat ökad risk för återinläggning efter behandling och för tidig död.

Det är forskare vid Lunds universitet och Skånes universitetssjukhus som står bakom den nya studien som publicerats i ansedda Journal of the American College of Cardiology.

Studien har letts av Martin Magnusson, docent vid Lunds universitet och Clinical fellow vid Wallenberg Centre for Molecular Medicine (WCMM) i Lund och överläkare inom kardiologi på Skånes universitetssjukhus.

Forskarna har använt sig av data från The Heart and Brain Failure Investigation Study, HARVEST, för att titta närmare på sambandet mellan selenbrist och prognos vid hjärtsvikt. I den ingick 295 patienter som vårdats på Skånes universitetssjukhus. Patienternas medelålder var 74 år och 31 procent av dem kvinnor.

– Resultatet visar att om man som hjärtsviktspatient har låga nivåer av selen finns det ett samband med en ökad risk för återinläggning på sjukhus, eller död inom 30 dagar, säger Martin Magnusson i pressmeddelande från Skånes universitetssjukhus.

Martin Magnusson
Martin Magnusson, docent vid Lunds universitet, Clinical fellow vid Wallenberg Centre for Molecular Medicine (WCMM) i Lund och överläkare inom kardiologi på SUS. Foto: Kennet Ruona

Publikation

Selenoprotein P Deficiency and Risk of Mortality and Rehospitalization in Acute Heart Failure
Amra Jujić, Olle Melander, Andreas Bergmann, Oliver Hartmann, Peter M. Nilsson, Erasmus Bachus, Joachim Struck and Martin Magnusson.
Journal of the American College of Cardiology7 augusti 2019. DOI: 10.1016/j.jacc.2019.06.023

Kortfakta om studien

Ämne: Hjärtsvikt
klinisk och epidemiologisk forskning
Studiedesign: forskarinitierad studie, statistiska samband
Observationsstudie: prospektiv, longitudinell, kohortstudie med 295 patienter (91 kvinnor och 204 män) diagnosticerade med hjärtsvikt, medelålder 74 år.