Välbesökt Hälsovetenskapens dag om e-hälsa

Aktuell forskning om e-hälsa under Hälsovetenskapens dag 2019.

Intresset var stort för Hälsovetenskapens dag som genomfördes den 16 oktober vid Institutionen för hälsovetenskaper i Lund. I år presenterades aktuell forskning om e-hälsa, den digitala omställning som idag sker inom vården.

Hälsovetenskapens dag arrangeras årli­gen av Institutionen för hälsovetenskaper och är ett populärvetenskapligt event öppet för alla. I år ingick eventet i Framtidsveckan vid Lunds universitet, den 14-20 oktober, där forskare från olika fakulteter presenterade populärvetenskaplig forskning under temat Omställningar.

Från Institutionen för hälsovetenskaper presenterades aktuell forskning om e-hälsa - den digitala omställning som idag sker inom vården, där nya digitala hjälpmedel för patienter och vårdpersonal blir allt vanligare. Besökarna fick ta del av ett innehållsrikt program med föreläsningar, science slam, posterutställning, workshop och frågestund.

Under dagen presenterades bl.a. forskning om utveckling av e-hälsa inom barnsjukvård, Virtual reality (VR) och balans, modern teknik i fallprevention och hur en mobilapp kan hjälpa föräldrar att identifiera spädbarnskolik.

I kaffepausen anordnades mingel och utställning av vetenskapliga postrar. Under en workshop i pausen demonstrerades en e-platta för kommunikation mellan hemmet & sjukvården och en app för beslutsstöd om tillgänglighet i bostaden.

Hälsovetenskapens dag 2020
Önskar du att vi kontakta dig när nästa års tema och datum är satt? Skicka i så fall ett mejl till halsovetenskapensdag [at] med [dot] lu [dot] se (halsovetenskapensdag[at]med[dot]lu[dot]se) med dina kontaktuppgifter.