Grattis till segern i Forskar Grand Prix - Sofie Mohlin!

sofie mohlin mottar pris i forskar grand prix. foto.
Deltagare på Forskar Grand Prix 2023 på Vasateatern. Bild: Bodil Malmström. Sofie Mohlins forskning om barncancer övertygade både jury och publik i den nationella tävlingen där man på fyra minuter ska förklara sin forskning. Bild: Bodil Malmström.

Sofie Mohlins presentation om hur forskning med kycklingembryon kan bidra till att bota en ovanlig form av barncancer tog hem segern i den nationella finalen av Forskar Grand Prix. Hennes vinst blir den fjärde raka segern i rad för Lunds universitet.

– Det är jätteroligt att ha få varit med i tävlingen, och såklart jätteroligt att få vinna, säger Sofie Mohlin, docent vid Institutionen för kliniska vetenskaper, Lund.

Tävlingen, som ägde rum den 23 november i Stockholm, utmanar deltagarna att på endast fyra minuter presentera sin forskning på ett så fängslande, intressant och underhållande sätt som möjligt.

Totalt tävlade sex forskare från olika lärosäten runt om i Sverige. Ämnena var varierade, och omfattade allt från koldioxidlagring i berggrunden och hälsoinformation till forskning om skogar och skolklimatet. Det var dock Sofies presentation som övertygade både juryn och publiken på plats på Vasateatern i Stockholm. Hon berättade med engagemang och humor om hur hon och hennes forskargrupp använder sig av kycklingembryon för att bota en cancerform som uppstår redan när barnet ligger i magen.

Läs hela artikeln på lu.se