Fem forskare i Lund fick bidrag för att öka kunskap om effekterna av covid-19

Hjärt- och lungsjukdom ökar risken för komplikationer i covid-19. Därför har Hjärt-Lungfonden beviljat 3,1 miljoner kronor för fem forskningsprojekt vid Lunds universitet som ska bidra till mer kunskap om effekterna av covid-19. En av forskarna, Jonas Erjefält, professor i medicinsk inflammation, har beviljats en miljon kronor för kartläggning av immunologiska sjukdomsmekanismer i covid-19.

Grattis till anslaget! Hur ska det användas?

– Vi ska utföra detaljerade undersökningar av förändringar i immunceller och vävnadsskador i lungorna från patienter som avlidit i allvarlig covid-19. Mer specifikt vill vi förstå de komplexa immuncellkonstellationer som bildas i svårt drabbade lungor. En annan viktig del i projektet är att förstå hur hur immunceller korrelerar med typ och stadium av vävnadsskador och närvaron av SARS-CoV-2-virus i vävnaden.

Berätta mer om projektet

– Eftersom det är svårt att få tag på väl bevarad lungvävnad för denna typ av forskning utförs vårt arbete i samarbete med ett stort kliniskt patologicenter i Brasilien. Projektet involverar också samarbeten med företag på Medicon Village i Lund och USA. Våra preliminära data har exponerat spännande förändringar i celler vid covid-19 som kan få konsekvenser både för den akuta inflammationen och den typ av lungfibros som utvecklas efter perioder med långvarig allvarlig covid-19. Några av dessa data är en del av ett omfattande manuskript som nyligen presenterades i en avhandling av Premkumar Siddhuraj i vår forskargrupp.

Vad hoppas du på?

– Vårt mål är att ytterligare belysa den immunologiska och histopatologiska komplexiteten, det vill säga den som rör sjukliga förändringar i vävnaden, vid svår COVID-19. I den snabbt växande covid-19-litteraturen är det sätt som de immunologiska mekanismerna beskrivs i de flesta fall alltför förenklade. Detta kan i sin tur vilseleda arbetet med att optimera terapeutiska strategier för covid-19 och framtida pandemier.

På vilket sätt kan denna forskning gynna patienterna?
– Alla nya data som hjälper oss att förstå sjukdomskomplexiteten är till hjälp för valet av nya terapeutiska strategier.

Tidsperspektiv?
– Svårt att säga, men vår nära kontakt med läkemedelsindustrin påskyndar den potentiella användningen av våra uppgifter för att validera nya behandlingsidéer.

Hjärt-kärlsjukdom och vissa lungsjukdomar ökar risken för komplikationer vid covid-19 och ungefär en av tio personer drabbas av utdragna symtom av den svåra folksjukdomen. I april meddelade Hjärt-Lungfonden att de sammantaget beviljar 15,7 miljoner kronor till 30 forskningsprojekt. Vid sidan om Jonas Erjefält har ytterligare fyra forskare vid Lunds universitet erhållit projektanslag:

• Gunilla Westergren-Thorsson (Identifiering av tidiga tecken på permanenta lungskador hos patienter med COVID-19)
  • Jan Nilsson (Utveckling av diagnostik för förekomst av autoantikroppar mot receptorer hos patienter med långtidscovid)
  • Hans Friberg (Akut lungskada, lungfibros, biomarkörer och cerebral trötthet i sviterna efter svår covid19 – långtidsuppföljning och rehabilitering. SWECRITcovid-19)
  • Artur Fedorowski (Kronisk kardiovaskulär dysautonomi och POTS som långtidskonsekvens av COVID-19 infektion hos svenska patienter)
jonas erjefält. foto.

Jonas Erjefält, professor i medicinsk inflammationsforskning
Ålder: 55
Bor: Södra Sandby, strax utanför Lund
Utbildning: Doktorsexamen i medicinsk histologi
Professionell bakgrund: Grundutbildning i Lund, forskare inom läkemedelsindustrin, Post Doc vid National Heart Lung Institute, London, forskargruppledare på Institutionen för experimentell medicinsk vetenskap.