Barn med leukemi ska få tillgång till likvärdig behandling

Kees-Jan Pronk och Elise Witthoff. Foto.
Kees-Jan Pronk samordnar projektet Chip-AML22 tillsammans med Elise Witthoff, båda vid Skånes universitetssjukhus och Lunds universitet. Foto: SUS

Alla barn i Europa med sjukdomen akut myeloisk leukemi ska få tillgång till likvärdig behandling. Det är målet med det EU-finansierade forskningsprojektet Chip-AML22. Projektet samlar 14 länder i en behandlingsstudie som bland annat kommer att undersöka hur barnen svarar på viss typ av behandling. Kees-Jan Pronk samordnar projektet tillsammans med Elise Witthoff, båda vid Skånes universitetssjukhus och Lunds universitet

Akut myeloisk leukemi, AML är en allvarlig form av blodcancer som innebär intensiv behandling med cytostatika, och som i vissa fall kräver en benmärgstransplantation. Prognosen är i de flesta fall god och runt 80 procent av barnen överlever.

Men hur dessa barn behandlas skiljer sig åt i världen, och projektet som koordineras av Skånes universitetssjukhus, samlar de 14 länder, främst europeiska, i en behandlingsstudie som bland annat kommer att undersöka hur barnen svarar på viss typ av behandling. Projektet koordineras från Skånes universitetssjukhus och Kees-Jan Pronk samordnar projektet tillsammans med Elise Witthoff, projektkoordinator på Skånes universitetssjukhus och vid Lunds universitet.

– Studien är utformad efter dagens kunskap om vad som är den mest optimala behandlingen av barn med AML, så kallad ”best available treatment”. Självklart vill vi kunna erbjuda alla barn den typ av behandling som vi verkligen tror på, Kees-Jan Pronk, barncanceröverläkare på Skånes universitetssjukhus och forskare vid Lunds universitet.

Forskningen som kommer att genomföras inom ramen för projektet kommer att söka svar på flera vetenskapliga frågor: barnen randomiseras till olika behandlingsalternativ för att undersöka behandlingseffektivitet och biverkningar. Kees-Jan Pronks forskargrupp planerar bland annat att genomföra biologiska experimentella studier för att kartlägga hur särskilda transkriptionsfaktorer kan bidra till uppkomst av leukemin. Kunskap som kan ge värdefull information för hur man med riktade läkemedel kan hämma sjukdomen.

Projektet har en budget på tre miljoner Euro.

Källa Skånes universitetssjukhus och länk till pressmeddelande

kees-jan pronk. foto.

Kees-Jan Pronk, överläkare vid SUS, docent vid Lunds universitet, Wallenberg clinical fellow vid WCMM Lund, forskargrupssledare vid Lunds universitets stamcellscentrum.

Länk till profil och kontakt i Lunds universitets forskningsportal