Sepsisfonden tilldelas Global Sepsis Awards 2020

Sepsisfondens Insamlingsstiftelse, som startade 2015 på initiativ av docent Adam Linder, infektionsforskare vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Lund och överläkare vid Skånes universitetssjukhus, och kommunikatören Ulrika Knutsson, har tilldelats 2020 års Global Sepsis Awards.

Juryns motivering: "We are honoured to award Sepsisfonden for their continued effort in raising awareness about sepsis amongst lay people and policy makers".

Global Sepsis Awards är ett globalt pris som delas ut årligen av Global Sepsis Alliance, och Sepsisfonden tilldelas i år priset i kategorin "Non-Governmental Organizations and Patient Advocate Groups or Healthcare Provider Groups".

Sepsisfonden startade för fem år sedan med syfte att öka medvetenheten och sprida kunskap om sepsis till allmänhet, beslutsfattare och inom vården.

Sepsisfonden drev t.ex. i våras en stor nationell kampanj för att öka kunskapen och kännedomen runt sepsis hos allmänheten. Fonden samlar även in medel för att stödja forskningsprojekt för att förbättra diagnostik och behandling av sepsis. Sepsisfonden stödjer också patientnära projekt som ökar kvaliteten på vården av patienter som drabbas av sepsis i Sverige, och har bland annat varit med att få igång en patientförening.

– Vi är otroligt glada och stolta över utmärkelsen. Det är ett bevis på att det vi gör är viktigt och att vårt arbete fått uppmärksamhet även utanför Sveriges gränser, säger Adam Linder, som också är ordförande för Sepsisfonden.

Sepsisfonden