Hormoner kopplas till åderförkalkning – forskare vill öka kunskap om diabetesbehandling

Porträtt Martin Magnusson och Amra Jujic. Foto.
Martin Magnusson och Amra Jujic står bakom studien vars resultat de tror kan spela en avgörande roll för framtida studier och behandling av diabetes. Foto: Tove Gilvad

Diabetes behandlas i dag med inkretinhormoner för att minska risken för hjärtkärlsjukdomar och andra riskfaktorer sjukdomen kan ge upphov till. I en ny studie har forskare från Lunds universitet sett nya samband mellan hormonerna GIP och GLP-1 och åderförkalkning. Själva tror forskarna att deras fynd kan ha betydelse för framtida studier och behandling av diabetes. Studien är publicerad i Diabetes Care.