Grattis Oskar Hansson på listan över högt citerade 2019

Oskar Hansson är den medicinska Lundaforskare som i år kvalar in på listan över högt citerade forskare som Web of Science sammanställer årligen.

Porträtt på Oskar Hansson
Oskar Hansson, professor i neurologi vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus, är med på årets lista över högt citerade forskare som Web of Science sammanställer varje år. Foto: Kennet Ruona

Oskar Hansson är professor i neurologi på enheten för klinisk minnesforskning vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus.

Listan över världens mest citerade forskare baseras på data från referens- och citeringsdatabasen Web of Science. Analysen för 2019 års lista bygger på de 1 procent mest citerade artiklarna från åren 2008–2018, jämfört med artiklar från samma ämnesområde och år.

Web of Science lista innehåller mer än 6 000 forskare fördelade över 21 olika ämnesområden. Nästan hälften av forskarna (44 procent) kommer från USA, näst flest forskare på listan har Kina som ökat mest sedan förra mätningen. Storbritannien ligger på tredje plats.

På Web of Sciences webbplats kan du läsa mer om analysmetoden de använder

Sök på Web of Sciences webbplats efter högt citerade forskare efter område, organisation och/eller regioner

Tove Gilvad