Forskning om komplicerad tumörsjukdom

Varje år insjuknar cirka tjugo barn i neuroblastom i Sverige, de flesta före fem års ålder. Det är en ovanlig och komplicerad tumörsjukdom som nästan uteslutande existerar hos barn. För femtio år sedan var en diagnos ofta lika med döden, men tack vare framgångsrik forskning överlever idag närmare 80 procent. Läkemedelsresistens är dock fortfarande ett stort problem hos vissa patienter och dagens behandling ger ofta livslånga problem senare i livet.

Daniel Bexell
Daniel Bexell Foto: Tove Smeds

- Neuroblastom uppstår från det sympatiska nervsystemet och uppträder ofta i binjurarna. Sjukdomen kan vara mycket svårbehandlad framförallt på grund av resistens mot läkemedel, säger Daniel Bexell, forskare på Institutionen för laboratoriemedicin.

Han har precis fått ett miljonanslag från Åke Wibergs stiftelse som går till en ung forskargruppsledare i medicinsk forskning. Daniel Bexells forskningsmål är dels att förstå varför en del tumörer blir resistenta mot dagens behandling och dels att finna helt nya behandlingsstrategier.

- Genom att göra en utförlig screening av en rad olika läkemedel, letar vi efter synergier för att hitta den bästa kombinationen som kan komplettera eller ersätta dagens behandling. Vår förhoppning är att bidra med ökad insikt och nya läkemedelskandidater mot barncancer, avslutar Daniel Bexell.

Text: Åsa Hansdotter
Foto: Tove Smeds