Diagnosmetod för lungemboli utvecklad i Lund blir guidelines för Europa

Marika Bajc är forskare vid Klinisk fysiologi och överläkare på Skånes universitetssjukhus i Lund. Foto: Olle Dahlbäck

En diagnosmetod för lungemboli, blodproppar i lungorna, som utvecklats av forskare vid Lunds universitet, rekommenderas nu vid undersökningar på patienter i Europa och är aktuell som metod i hela världen.

Den nya så kallade V/P-SPECT-metoden (tomografisk metod), som används vid misstanke om lungemboli, rekommenderas som guidelines av bl.a. European Association of Nuclear Medicine. Artikeln publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften European Journal of Nuclear Medicine and Molecular Imaging.

– V/P SPECT kan visa redan tidiga funktionella förändringar både i luft- och blodtillförsel. Genom att vi kan mäta sjukdomens funktionella påverkan på lungorna kan vi bedöma den totala lungfunktionen och också bättre individualisera behandlingen, säger Marika Bajc, forskare vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus i Lund och en av forskarna som utvecklat metoden.

Avdelningen för klinisk fysiologi i Lund, främst genom Marika Bajc och professor emeritus Björn Jonson, har under många år varit världsledande vid diagnostik av lungsjukdomar med hjälp av metoden V/P SPECT. Genom att använda V/P SPECT och nya tolkningskriterier har andelen undersökningar som kan leda till diagnos vid misstänkt lungemboli nått 97-99 procent. Detta är påfallande bättre än tidigare undersökningar med planar lungscintigrafi som endast i väsentligen mindre del av fallen kunnat ge tillräckligt med information. Även röntgenundersökningar, där man sprutar in kontrastmedel i lungans blodkärl, kan inte användas på alla patienter och känsligheten är ofta inte tillfredställande.

– Enligt europeiska rekommendationen ger V/P SPECT mycket värdefull information om patienterna vid lungemboli, men även vid KOL (Kroniskt obstruktiv lungsjukdom), hjärtsvikt och lunginflammation och kan påvisa flera lungsjukdomar samtidigt, säger Marika Bajc.

KATARINA EHRENBORG

FAKTA - V/P SPECT
V/P SPECT står för ventilation/perfusion Single Photon Emission Computer Tomography. Genom att mäta matchningen mellan hur mycket luft som går till en viss del av lungan och hur mycket blod som kommer till samma del får läkaren en tydlig bild av hur väl det är matchning mellan var det finns syre (ventilation) och var det finns blod som kan plocka upp syre (perfusion). Beroende på hur fördelningen av ventilation och perfusion ser ut kan läkaren ställa diagnos som t.ex. lungemboli, hjärtsvikt och KOL. Metoden ger en lägre stråldos än tidigare metoder och kan genomföras på alla patienter. Den är också viktig för uppföljningen och för att mäta effekten av behandlingen.

Den vetenskapliga artikeln