Covid-19: Matchmaking ska mildra konsekvenserna för forskningen

bild på Jonas Björk, professor i epidemiologi samt föreståndare för LUPOP och Anna Axmon Anna, docent i reproduktionsepidemiologi och projektledare för LUPOP.

Frustrationen över att inte kunna bidra i den svåra situationen kring covid-19 pandemin ledde forskarna vid forskningsplattformen LUPOP att dra igång ett matchmaking-initiativ. Idén är att hjälpa kliniskt verksamma forskare som nu behövs mer än någonsin inom sjukvården, genom att gå in och stötta upp med exempelvis epidemiologiska dataanalyser och ansökningsarbete.

I takt med att covid-19 sprider sig över världen har allmänhetens intresse för epidemiologi ökat påtagligt. Det är något som Jonas Björk, professor i epidemiologi och föreståndare för LUPOP, tydligt märkt av:

– Vi som arbetar med befolkningsstudier och forskar inom epidemiologi har den senaste tiden fått uppleva ett enormt intresse från allmänheten för vårt ämnesområde – vilket konstigt nog känns lite positivt mitt i allt det tråkiga som händer. Samtidigt är vi många inom epidemiologi som varken arbetar kliniskt eller forskar specifikt kring infektionssjukdomar, och som därför är frustrerade över att inte kunna bidra med vårt kunnande kring epidemiologiska metoder i denna svåra tid.

Idén kom till efter att kollegor vid klinisk epidemiologi i Malmö kontaktat Jonas Björk och frågat om det fanns något sätt att hjälpa till.  48 timmar senare sjösattes matchmaking-initiativet av Anna Axmon som är docent i reproduktionsepidemiologi och projektledare för LUPOP. Genom initiativet kan kliniska forskare med tidsbrist matchas med forskare som vill bidra med tid och kunskap.

För att nå ut till forskare har initiativet spridits via LUPOPs egna kanaler. Även Folkhälsomyndigheten har kontaktats och erbjudits hjälp för att om möjligt minska deras arbetsbelastning och ge dem en buffert vid eventuella sjukskrivningar.

– Vi fick omedelbart ett väldigt positivt gensvar från Folkhälsomyndigheten och även via sociala medier har genomslaget varit stort med 750 visningar på Facebook och 2600 intryck på Twitter redan första dygnet, berättar Anna Axmon och Jonas Björk.

Hur går det till?

Forskare som är intresserade av hjälp eller som vill bidra med tid kan anmäla sitt intresse via ett webbformulär där man får svara på frågor om vad man söker eller kan erbjuda. Därefter matchar LUPOP ihop rätt förfrågningar med rätt kompetens inom nätverket av forskare.

Länk till LUPOP och webbformulär

Om LUPOP

LUPOP står för Lund University Population Research Platform, och är en tvärvetenskapliginfrastruktur vid Lunds universitet för att främja och underlätta forskning baserad på befolkningsundersökningar meddata från enskilda individer.
Länk till LUPOP