Medicinare får humanistiskt pris

Jonatan Wistrand, ST-läkare inom primärvården och forskare vid Medicinska fakulteten, får årets stipendium från Inga och John Hains stiftelse för humanistisk forskning. Prissumman är på 180 000 kronor och en del av pengarna tänker Jonatan avsätta för ett besök vid Columbia University i New York - ett av världens främsta lärosäten för forskning och undervisning inom medicinsk humaniora.

jonatan wistrand
Jonatan Wistrand. Foto: Olle Dahlbäck

Hur känns det att få ett stipendium från en stiftelse som premierar humanistisk forskning?

Fantastiskt roligt och mycket hedrande! Jag väljer att se stipendiet som ett erkännande av den länk mellan medicin och humaniora som de senaste åren fått allt mer stadga vid Lunds universitet. Medicinsk humaniora ger oss verktyg för att bättre förstå vad sjukdom och sjukvård innebär. För patienterna och deras anhöriga men också för oss som arbetar i sjukvården. Ett helhetsperspektiv där vi genom humanistiska gestaltningar får inblick i andra livsvärldar än vår egen.

Jonatan Wistrands avhandlingsarbete vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Lund, "Läkaren som patient - dokumentära och litterära vittnesmål under 1900- och 2000-tal", fick väldigt stor uppmärksamhet för ett år sedan. Varför riktades så många blickar mot din avhandling och vad har hänt sedan dess?

Jag tror att det fanns en stark igenkänningsfaktor i den problematik som min avhandling belyste. Den läkare som själv blir sjuk står inte bara inför en hälsomässig utmaning utan också inför en utmaning av den egna yrkesidentiteten. Det är något som de flesta läkare får erfara men som det samtidigt talas ganska lite om i branschen. Där tror jag att min avhandling fyllt ut ett visst tomrum. Just nu är jag i första hand föräldraledig, men jag ägnar också en del tid åt att arbeta om artiklarna i min avhandling till en populärvetenskaplig bok som släpps nästa år.

Stipendiet ger möjligheter till fördjupning

Vad ska du göra med prissumman på 180 000 kr?

Pengarna ger mig möjlighet att fördjupa min forskning inom medicinsk humaniora. Det är jag oerhört glad över! När pandemin ger med sig vill jag också som nämnts omsätta en del av summan till ett besök vid Columbia University.

Stiftelsens motivering till val av pristagare: ”Jonatan Wistrand företräder i flera roller ämnesområdet medicinsk humaniora. Han är en medicinare med humanistisk inriktning. Han är tillika forskaren som läkare och läkaren som forskare. I vart och ett av hans många vetenskapliga arbeten förenas hans dubbla kompetens…” ”…Jonatan går med sin tvärvetenskapliga profil i bräschen för den pågående konsolideringen av det viktiga sambandet mellan medicin och humaniora”.

”Inga och John Hains stiftelse för vetenskaplig humanistisk forskning” har till huvudsakligt ändamål att främja vetenskaplig forskning inom det humanistiska området.

Familjen Hains stiftelser

Jonatan Wistrands doktorsavhandling