Fernströmpriset 2003 till Lennart Philipson

Philipson har haft stor betydelse inom den cell- och molekylärbiologiska forskningen både i Sverige och internationellt. Han har bl a varit chef för både Wallenberglaboratoriet i Uppsala, det europeiska toppforskningsinstitutet European Molecular Biology Laboratory i Heidelberg och Skirball Institute of Molecular Biology i New York. Han har också varit mycket aktiv i de svenska forskningsråden MFR och NFR samt Cancerfonden, varit rådgivare till många yngre forskare, suttit i styrelsen för flera biomedicinska företag samt deltagit i den forskningspolitiska debatten på både svensk och europeisk nivå.

Philipsons egen forskning har varit inriktad på virologi, fr a adenovirus, en familj smittämnen som bland annat orsakar infektioner i övre luftvägarna. Priskommittén, som är baserad vid den medicinska fakulteten i Lund, motiverar priset med att Philipson gjort Ópionjärinsatser inom virologi särskilt vad gäller virusreceptorer, viral replikation och bildandet av mRNA genom splicing".

Text: Ingela Björck, Ingela [dot] Bjorck [at] info [dot] lu [dot] se

Lennart Philipson

Porträtt Lennart Philipson. Foto.
Professor Lennart Philipson

Lennart Philipson mottar Fernströmpris av Kung Carl XVI Gustaf vid prisutdelning. Foto.
Professor Lennart Philipson mottar sitt Fernströmpris av Kung Carl XVI Gustaf

Lennart Philipson tillsammans med Lunds Studentsångförening i samband med prisutdelning. Foto.
Lunds Studentsångförening hyllar professor Lennart Philipson

Fotograf: Kennet Ruona