Ver-A-T1D- En studie för vuxna som nyligen diagnostiseras med typ 1 diabetes

Ver-A-T1D är en studie för vuxna som nyligen diagnostiserats med typ 1 diabetes med målet att bromsa in sjukdomsförloppet

I VerAT1D undersöks om Verapamil kan skydda och bevara de insulinproducerande cellerna i tidigt stadium av typ 1 diabetes. Tidigare studier har visat att Verapamil kan skydda de insulinproducerande betacellerna i bukspottskörteln.
Verapamil är ett välkänt läkemedel som har använts inom sjukvården under tre decennier som behandling mot högt blodtryck. Verapamil har i tidigare studier varit säkert att använda i kombination med insulinbehandling hos vuxna med nydiagnostiserad typ 1 diabetes.

Vem kan vara med?

Studien vänder sig till dig som:

• Är 18 – 45 år
  • Har fått din första insulinbehandling inom 6 veckor vid screening
  • Behandlas med insulin

Vid screening ska du dessutom ha:

• Minst en diabetesrelaterad autoantikropp
  • C-peptid nivåer över 100 pmol/l

Om VerAT1D studien

Verapamil tas i tablettform under 12 månader med 12 månaders uppföljning därefter (total studietid 24 mån). Tabletterna tas dagligen. Studien omfattas av 7 besök på mottagningen och tre telefonbesök. Vid fyra av besöken görs ett måltidstoleranstest.  Syftet med studien är att utvärdera om behandlingen kan skydda och bevara betacellerna och att bekräfta den kliniska säkerheten.

Vem genomför studien?

Studien är ledd av en forskargrupp vid Medical University of Graz, Österrike.

VerAT1D studien görs inom ramen för INNODIA som är ett europeiskt partnerskap mellan akademiska institutioner, branschpartners och patientorganisationer. INNODIAs målsättning är att förstå uppkomsten och bekämpa typ 1-diabetes.
Ansvarig prövare för studien i Sverige är Markus Lundgren, forskare och överläkare vid Lunds universitet och Region Skåne.

Vill du delta eller vill ha mer information?

Kontakta INNODIA på Center för Autoimmunitet och Prevention (CAP) i Malmö. Mottagningen ligger i CRC, på sjukhusområdet i Malmö.

Telefonnummer: 040-391915 alternativt e-post innodia [at] med [dot] lu [dot] se (innodia[at]med[dot]lu[dot]se)