Kick-off för SciLifeLab Lund

Esther González Padilla, coordinator and Markus Heidenblad, director SciLifeLab infront of a painting by Ylva Snöfrid in Forum Medicum, photography. Photo: Ingemar Hultquist
Esther González-Padilla and Markus Heidenblad. Photo: Ingemar Hultquist

Den 28 september firas lanseringen av SciLifeLab Lund – en av fyra nya sites som etablerades 2022. Siterna i Göteborg, Linköping, Umeå och Lund är delar av en statlig storsatsning på en nationell forskningsinfrastruktur, SciLifeLab, vars vision är att Sverige ska vara en världsledande forskningsnation inom molekylära livsvetenskaper.

Esther González-Padilla, koordinator och Markus Heidenblad, föreståndare SciLifeLab Lund har varit fullt upptagna de senaste månaderna med förberedelserna inför att ta emot 200 deltagare i Forum Medicum.

– Vi firar lanseringen av SciLifeLab Lund som är en av fyra nya SciLifeLab-sites i Sverige. Totalt finns det nu sex sites belägna i Lund, Göteborg, Linköping, Stockholm, Uppsala och Umeå, som var och en tillför unik expertis och spjutspetsteknologier för att främja svensk forskning inom life science.

Intresset har varit stort och evenemanget är sedan en tid tillbaka fulltecknat.

Deltagare med skilda bakgrunder

– Vi håller just nu på att finslipa de sista detaljerna. Vi hade inte räknat med att behöva skapa en väntelista men vi är glada över att så många har anmält sig. Vi har förberett en intressant och spännande dag för besökarna, säger Esther González-Padilla och fortsätter:

– Det kommer deltagare från hela Sverige som representerar SciLifeLabs andra sites och plattformar, men majoriteten av deltagarna kommer från life science-navet i Lund: akademin, vårdsektorn, SLU Alnarp och Köpenhamns universitet, men även från MAX IV, ESS och industrin. Så vi har lyckats med att nå ut brett vilket var vårt mål.

Vad kan man som besökare förvänta sig?

– Vi hoppas att deltagarna ska få se en glimt av de fantastiska forskningsresurser och teknikplattformar som finns tillgängliga genom SciLifeLab, både i Lund och på andra sites. Med tanke på antalet och deltagarnas bakgrund kommer kick-offen också vara ett utmärkt tillfälle att träffa nya kontakter. Ett av våra mål med dagen är att skapa nya samarbeten, säger Markus Heidenblad.

Esther González-Padilla
Site koordinator SciLifeLab Lund, Lunds universitet

esther [dot] gonzalez-padilla [at] scilifelab [dot] se (esther[dot]gonzalez-padilla[at]scilifelab[dot]se)
+46 76-517 38 35