Stort intresse för amning och amningsstöd

Kvinna ammar sin ettåring sittandes utomhus på trappa. Fotografi av Elisabeth Ubbe.
Många kvinnor drar sig för att amma sina äldre barn offentligt på grund av rädsla för allmänhetens ogillande. Foto: Elisabeth Ubbe

Till höstterminen startade en ny kurs på Lunds universitet som redan blivit omåttligt populär med nära 300 reserver på 50 antagna.
– Det är helt fantastiskt, ibland är man rätt på det, säger Pernilla Ny som är disputerad adjunkt och legitimerad barnmorska, och tillsammans med professor Christine Rubertsson förestår kursen.

De har båda drivit liknande kurser på andra lärosäten förut och tar med sig sina lärdomar. Kursen i amning och amningsstöd ligger enligt kursledarna helt rätt i tiden, och är förlagd på distans för så många som möjligt av de som vill ska kunna gå oavsett geografiskt avstånd.

Statistiken över hur många kvinnor som väljer att både delvis och helt amma sitt barn går stadigt nedåt.

– Vi har haft en kultur där det varit normalt att amma men tyvärr är det inte så längre. VI har ett mycket stort arbete framför oss med att stödja kvinnor deras barn och deras familjer med amning, berättar universitetsadjunkt Pernilla Ny.

Samhället har ett ansvar

Samtidigt visar studier att en väldigt hög andel kvinnor i Sverige vill amma idag.

– Tack och lov är vi fortfarande där, men det men det är många som avbryter sin amning tidigare än de tänkt. Det finns massor av anledningar till att statistiken går nedåt men det som är bra är att vi numera pratar om det och då kan vi också göra något åt det här.

För att nå ut så brett som möjligt är kursen öppen för fler än bara barnmorskor, men man behöver någon slags grund inom hälsovetenskap. På BB får 40 procent av alla friska bebisar som föds i Skåne i sig ersättning under de första dygnen.

Leende kvinna går på gata med två hundar i koppel, ammandes sin ettåring. Fotografi av Elisabeth Ubbe.
"Vi måste våga prata om jämställdhet och amning, det är inte någon konkurrensfråga." säger Pernilla Ny.

– Riktlinjerna är att ersättning ska man bara ge om det finns en medicinsk anledning. Men det är ofta på grund av underbemanning och att BB nu bemannas av personal som kanske inte vet hur man ger rätt stöd till mamman. Det är ett samhälleligt ansvar att stödja kvinnor och deras familjer, skulden skall inte ligga på den individuella kvinnan. Vi måste arbeta med kvinnor och barns rätt till det offentliga rummet, att ta del av hela samhället med alla sina förmågor där amning är en, säger Pernilla Ny.

Partnern viktig

Partnern är också en nyckel i att amningen fungerar, på flera sätt.

– En viktig del i amningen är faktiskt också partnern. Kvinnor som får stöd av sin partner ammar längre. Partnern är också skyddet mot omvärlden som inte alltid är så amningsvänlig, säger Pernilla Ny.

En anledning till nedgången i statistiken kan också vara en förvirring över jämställdhet.

– Vi måste våga prata om jämställdhet och amning, det är inte någon konkurrensfråga. Partnern kan bära bebisen hud mot hud och skapa sina unika relation till barnet som är precis lika mycket värd. Ska kvinnan tvingas pumpa så slutar många att göra det för det är ett hästjobb. Det vi till syvende och sist pratar om är mänskliga rättigheter, kvinnors och barns rätt att ta plats i och ta del av hela samhället med alla sina förmågor där amning är en.