Andreas Edsfeldt får translationellt pris för studier om diabetes och risk för hjärt-kärlsjukdomar

Andreas Edsfeldt med mörkt hår, skägg och glasögon klädd i blå skjorta, står i halvfigur och ler mot kameran.
Andreas Edsfeldt. Foto: Kennet Ruona

Grattis Andreas Edsfeldt, forskare och docent vid Lunds universitet och läkare vid sektion hjärtsjukvård på Skånes universitetssjukhus i Malmö! Du får Svenska Läkaresällskapets (SLS) translationella pris 2021 för studier som vill hitta förklaringar till förhöjd hjärt-kärlrisk hos patienter med diabetes typ-2, och behandlingsformer.

Hur känns det att få den här fina utmärkelsen?

– Att få detta pris är en stor ära för mig. Det känns verkligen roligt och samtidigt mycket motiverande att vår forskning uppmärksammas med detta pris, särskilt efter allt hårt arbete.

På vilket sätt har din forskning betydelse för människors hälsa?

– Målet med projektet är att klargöra mekanismer som driver utvecklingen av åderförkalkning och dess komplikationer vid typ 2-diabetes. Genom att öka kunskapen om den underliggande biologin är min stora förhoppning att vi på sikt kommer att kunna skapa nya mediciner som effektivt och mer individualiserat kan hjälpa oss att behandla patienter med typ 2-diabetes och minska risken för komplikationer.

Vad är din drivkraft?

– Min drivkraft är framför allt att jag verkligen vill förstå biologin i ateroskleros vid typ 2-diabetes och genom denna kunskap kunna få vara med och minska risken för komplikationer hos individer med typ 2-diabetes. Något som skulle kunna betyda mycket för många människor världen över.

Vilka spännande forskningsprojekt har du på gång just nu?

– Vi har faktiskt många spännande projekt som pågår just nu vilket är oerhört roligt. Bland annat ett projekt som betyder extra mycket för mig, där vi funnit en brist av ett specifikt protein som verkar vara viktigt just i vävnadsreparationen vid diabetes.

Svenska läkaresällskapets translationella pris 2021

Andreas Edsfeldt Svenska läkaresällskapets translationella pris 2021 för sin ansökan “Apoptosis and efferocytosis as mechanism of impaired fibrotic tissue repair in diabetes associated vascular complications”.

Prisutdelningen äger rum 9 november 2021 i Svenska läkaresällskapets hus, och Andreas Edsfeldt belönas med 100 000 kronor.

Fakta translationell forskning

Problem som identifierats i sjukvården ligger till grund för preklinisk forskning och utveckling. Målet är att resultaten ska kunna tillämpas i vården i form av förbättrade diagnostik- eller behandlingsmetoder.