Ny koordinator för Lunds universitets cancercentrum

Foto av Sophia Zackrisson
Foto: André de Loisted

Professor Sophia Zackrisson har utsetts till ny koordinator för Lunds universitets cancercentrum (LUCC) och ersätter därmed Kristian Pietras med start 1 mars 2021.

Sophia Zackrisson är sedan tidigare medlem i LUCCs ledningsgrupp och ledare för ett av LUCCs tolv strategiska nätverk med inriktning på bildåtergivning, nuklearmedicin och radiologi. Zackrisson är även verksam som överläkare i radiologi vid Skånes universitetssjukhus i Malmö där hon är forskningsgruppsledare för Diagnostisk radiologi. Sophias huvudsakliga fokusområden inom forskning är bildåtergivning inom cancer och artificiell intelligens (AI). 2020 utsågs hon av Cancerfonden till årets cancerforskare.

Sophia Zackrissons profil i Lunds universitets forskningsportal

Forskargruppen Diagnostisk radiologi, Malmö i Lunds universitets forskningsportal

Årets cancerforskare 2020 på cancerfondens webbplats

Text & foto: Pia Berntsson och André de Loisted