Camilla Davids delar sin tid mellan Lund och Kapstaden

Camilla Davids mot blå bakgrund, foto. Fotograf: Ingemar Hultquist
Camilla Davids i korridorerna på BMC. Foto: Ingemar Hultquist

Under fyra år kommer Camilla Davids dela sin doktorandtid mellan Lund och Kapstaden tack vare programmet ”Double PhD”. Med vägledningen av handledarna Gabriela Godaly och Reto Guler kommer Davids ägna sig åt ett projekt om alternativa behandlingsmetoder mot tuberkulos, ett viktigt forskningsområde i en tid då antibiotikaresistensen ökar globalt.

När medel för "double PhD" utlystes förra hösten tog Gabriela Godaly, forskare och lektor vid Institutionen för laboratoriemedicin, chansen att lämna in en ansökan tillsammans med Reto Guler, docent, University of Cape Town. Ansökan beviljades och målet med doktorandprojektet är att komma en bit på vägen mot nya behandlingar av TBC.

- Vi är intresserade av att hitta nya sätt att behandla TBC. Vi vill till exempel testa om bakteriofager (bakteriens egna virus) kan ta död på TBC-bakterien, berättar Gabriela.

- Det är en stor fördel att tack vare programmet kunna bygga ett gediget samarbete med ett universitet Sydafrika, en region som är hårt drabbad av TBC och där stor erfarenhet finns om sjukdomen.

Att det skulle bli ett samarbete med just University of Cape Town Sydafrika var dock långt ifrån självklart.

- I början försökte vi få till ett samarbete med universitet i Namibia och Zimbabwe utan framgång. Först i Sydafrika hittade vi ett universitet som var intresserade och som hade tillgång till den utrustning som krävs för att genomföra doktorandprojektet, säger Gabriela.

Samarbetet med University of Cape Town sattes igång och nu några månader senare är Camilla Davids på plats - efter en del administrativa utmaningar, med bland annat inresetillstånd - och redo att ge sig i kast med sitt nya doktorandliv.

- Just nu tar jag de första stegen som doktorand och tittar på bland annat metodoptimering och knyter kontakter med samarbetspartners. I projektet vill vi bland annat titta på om vi kan modifiera bakteriofagernas arvsmassa för att göra de mer effektiva. För att kunna göra det kommer vi ta hjälp av ingenjörer på LTH, förklarar Camilla.

En av fördelarna med att doktorera i två länder parallellt är att man får en bredare plattform att nå ut med sin forskning.

- När man har människor ombord på projektet från två kontinenter blir potentialen att nå ut med sin forskning så mycket större. Det ökar möjligheterna att sprida kunskap om TBC och de utmaningar som vi forskare står inför i framtiden, avslutar Camilla.

Om "double PhD"

En gemensam forskarutbildningsexamen (double PhD) innebär att doktoranden antas vid LU och ett utländskt partnerlärosäte samtidigt. Doktoranden följer sedan båda utbildningsprogrammen, med viss överlappning, och har två handledare, en från vardera lärosäte. Doktoranden ska tillbringa minst 12 månader av sin studietid på partnerlärosätet. Utbildningen avslutas med en gemensam disputation och avhandling och med examensbevis från två lärosäten.

Mer information finns här (endast på engelska).

Om tuberkulos

Den ökande antibiotikaresistens runt om i världen gör behovet av alternativa behandlingsmetoder alltmer akut. Årligen dör runt en och en halv miljon människor i tuberkulos, en av världens mest allvarliga och utspridda infektionssjukdomar. Hållbara och långsiktiga alternativ till dagens antibiotika behövs för att rädda liv i framtiden.
Källa: Folkhälsomyndighetens webbplats, 1177.se