Ny forskningsrapport om normer och värderingar kopplat till SRHR och jämställdhet

Jesper Sundewall syns från torson och uppåt och i bakgrunden skymtar en grön växt.
Jesper Sundewall. Foto: Tove Gilvad

Hallå där, Jesper Sundewall, forskare inom socialmedicin och global hälsa vid Lunds universitet, du är medförfattare till en ny forskningsrapport som publiceras i dag på uppdrag av Expertgruppen för biståndsanalys – vad handlar det om?

– I rapporten har vi undersökt normer och värderingar kopplade till genus och sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR), i syfte att vägleda Sveriges internationella utvecklingssamarbete och kunna uppnå en bättre effekt inom olika biståndsprojekt.

Studien är ett samarbete mellan Karolinska institutet, World Values Survey (WVS) och Lunds universitet. Författarna bakom rapporten har analyserat data som samlats in genom stora nationella enkätundersökningar i samarbete med WVS i Etiopien, Nigeria och Zimbabwe, och de har även kartlagt svenskt SRHR-bistånd till Afrika söder om Sahara mellan 2010 och 2018 för att sedan kunna analysera hur Sidas arbete förhåller sig till normer och värderingar.

Vad kom ni fram till?

– Vi har fått fram otroligt mycket data kring normer och värderingar kopplat till SRHR, och det som kanske sticker ut mest är att normer och värderingar varierar inom och mellan de tre länderna, och svarsdeltagare i Etiopien uttryckte generellt mer stöd för SRHR än de i Zimbabwe och Nigeria. Och diskriminerande normer visade sig vara vanligast i förhållande till rättigheter snarare än hälsa när det gäller SRHR. Som exempel såg vi att normer kring preventivmedel är mindre negativa än frågor som HBTQI-personers rättigheter.

– Vi såg även att Sidas utvecklingsbistånd för SRHR till dessa länder har ökat med tiden och att fokus har flyttat mellan olika SRHR. På senare år har SRHR-bistånden fokuserat mer på rättigheter – vilket är rimligt och ligger i linje med de negativa normer och värderingar rapporten visar. Samtidigt ser vi områden där man kan förbättra SRHR-bistånden genom en tydligare styrning av biståndet och en större förståelse för lokala normer och värderingar hos de som genomför biståndet, avslutar Jesper Sundewall.

Om rapporten

Rapporten Sexual and Reproductive health and Rights: Measuring Values and Norms to Guide Swedish Development är gjord på uppdrag av Expertgruppen för biståndsanalys. Författarna bakom rapporten har bland annat undersökt och kartlagt värderingar och normer kopplade till genus och sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i Afrika söder om Sahara.

Författare

• Anna Kågesten, Karin Båge, Helena Litorp, Olalekan Uthman och Anna Mia Ekström från Karolinska institutet
  • Jesper Sundewall från Lunds universitet
  • Bi Puranen från World Values Survey

Rapporten presenteras

Klockan 10 fredag 3 december 2021 kan du följa ett livesänt seminarium via Youtube, där forskarna presentererar den nya forskningsrapporten som släpps samma dag. Seminariet kan du även se i efterhand.

Jesper Sundewalls forskning

Jesper Sundewall är forskare vid Lunds universitet och docent vid University of KwaZulu-Natal. Han har en master i företagsekonomi och doktorsexamen i hälsosystem, och hans forskning har fokuserat på bistånd för hälsa och prioritering inom hälsosektorn hos låg- och medelinkomstländer.

Jesper Sundewalls profil i Lunds universitets forskningsportal