Rehabiliteringskoordinering inom hälso- och sjukvården 7,5hp (A)

Som ett led i att stärka och utveckla sjukskrivningsprocessen så finns det sedan februari 2020 en ny lag om koordineringsinsatser för sjukskrivna patienter (2019:1297). Lagen anger att vårdenheter ska ha tillgång till en rehabiliteringskoordinator för att främja återgång i arbete eller deltagande i arbetslivet.

Bakgrund

Rehabiliteringskoordinatorn har tre huvudsakliga uppgifter. De uppgifterna är att

• samordna sjukskrivningsprocessen internt
  • vara ett stöd för patienten
  • samordna sjukskrivningsprocessen med externa aktörer för att främja patientens återgång till, eller inträde i, arbetslivet.

För att kunna fullfölja uppdraget på bästa sätt behövs fördjupade kunskaper inom många olika områden. Lunds universitet erbjuder nu en uppdragsutbildning där målgruppen är rehabiliteringskoordinatorer eller personer som avser börja med detta uppdrag.

Kursens innehåll:

• Uppdraget som rehabiliteringskoordinator: förutsättningar och utveckling
  • Rehabiliterings-och sjukskrivningsprocessen
  • Samverkan: olika aktörers roller vid sjukskrivning och rehabilitering
  • Lagar, regler och riktlinjer kopplat till sjukskrivning och rehabilitering
  • Arbetsplatsens betydelse för hälsan
  • Riskfaktorer för sjukskrivning och främjande faktorer för arbetsförmåga
  • Sjukskrivningsstatistik
  • ICF- International Classification of Functioning, Disability and Health
  • Jämställdhet och våld i nära relationer

Undervisning och föreläsare

Kursen omfattar 7.5hp på avancerad nivå under en termin, kvartsfart. Vi träffas i Lund vid 4 tillfällen á 2 dagar. I anslutning till träffarna är det också en dag planerad för egna studier och grupparbeten. Mellan mötena får du som deltagare individuella uppgifter samt gruppuppgifter. Som deltagare förväntas du också bedriva egna studier mellan träffarna.

Föreläsare under kursen är forskare från olika fakulteter och institutioner vid Lunds universitet, kliniskt verksamma personer och representanter från olika myndigheter.

Kursen examineras i relation till kursmål genom skriftliga och muntliga examinationer.

Behörighet

Personer med legitimationsgrundande högskoleutbildning inom hälso- och sjukvård, socialt arbete eller annat som bedöms som motsvarande exempelvis folkhälsovetenskap, rehabiliteringsvetenskap, beteendevetenskap.

Intyg som ska skickas in:

• Kursintyg eller motsvarande gällande behörighet.

Kostnad och bokningsregler

Pris per deltagare: 17 500 SEK (exklusive moms)

Bokningsregler
    Kursanmälan är bindande. Byte av deltagare kan ske utan avgift, före eller i samband med kursstart. Se allmänna villkor nedan. Vid färre deltagare än 18 genomförs ej kursen. Max antal är 25 deltagare.

Allmänna villkor för uppdragsutbildningen (PDF, 36 kB, ny flik)

Kurstillfällen

Preliminära kursdatum 2024

De två inledande dagarna i varje block sker på plats i Lund, tredje dagen är självstudier. (ej sista tillfället)

Campus I: 16-18 september

Campus II: 14-16 oktober

Campus III: 4-6 november

Campus IV: 2-3 december

Välkommen in med din anmälan. Sista anmälningsdagen är 17 maj 2024.

Anmälan är bindande, se bokningsregler nedan.

För frågor om innehåll och genomförande, kontakta kursledare:

Porträtt Kjerstin Stigmar. Foto.

Kjerstin Stigmar

Docent, lektor, leg sjukgymnast

E-post: kjerstin [dot] stigmar [at] med [dot] lu [dot] se

För övriga frågor, kontakta:

Christina Landelius
    Samordnare uppdragsutbildning