Integrerade vård- och stödinsatser enligt FACT-modellen 7,5hp (A)

Efterfrågan på integrerade vård och stödinsatser för att bättre bemöta behoven hos personer med psykisk sjukdom och funktionsnedsättning har ökat i takt med att organisationen av de insatser som erbjuds har blivit mer komplexa. FACT (Flexible Assertive Community Treatment ) är en lovande ny modell som innebär ett flexibelt sätt att organisera vården och stödet utifrån patientens egna villkor.

Att organisera vården enligt FACT innebär:

• en flexibel användning av det psykiatriska teamets resurser
  • att brukarens behov styr intensiteten i de stöd och vårdinsatser som ges
  • att teamet snabbt kan skifta mellan olika nivåer av omhändertagande
  • en tydlig inriktning på återhämtningsinriktade och evidensbaserade vård- och stödinsatser, samt att vård och stöd ges i nära samverkan mellan psykiatrisk öppenvård och heldygnsvård samt socialtjänst.

Kursens syfte

Kursens syfte är att kursdeltagarna ska få fördjupade kunskaper om hur vård och stöd kan organiseras enligt FACT-modellen för att bättre bemöta behoven hos brukare med fluktuerande psykiatriska behov av vård och stöd. Deltagarna får också fördjupade kunskaper om centrala aspekter av FACT-modellen och kommer, när kursen är avslutad, ha kunskaper om hur FACT kan implementeras i egna verksamheten samt urskilja när en verksamhet arbetar programtroget enligt FACT-modellen.

Målgrupp

Uppdragsutbildningen riktar sig till personal och chefer inom psykiatri och socialtjänst.

Kursen innehåll

Under kursen kommer deltagarna att få grundläggande kunskaper om hur vård och stöd kan organiseras enligt FACT-modellen.

• FACT teamets sammansättning och kompetenser
  • Hur man skapar en flexibel vård
  • Hur den personliga återhämtningen och delaktighet i olika roller i livet kan stödjas vid svår psykisk sjukdom
  • Lämpliga teambaserade behandlingsinsatser (somatiska, psykiatriska, psykologiska, pedagogiska och insatser mot missbruk)
  • Planering och uppföljning på individnivå
  • Insatser för att förebygga kris
  • Olika exempel på samarbete med deltagarens formella och informella nätverk
  • Kvalitet och innovativt genom systematiskt förbättringsarbete

Undervisning och föreläsare

Kursen innehåller föreläsningar, workshops och seminarier, varvat med dagar för självstudier och interaktivt nätbaserat grupparbete. I kursen används en nätbaserad lärandeplattform där uppgifter publiceras och diskuteras interaktivt. Datorvana krävs.

Föreläsare är bland annat forskare vid Medicinska Fakulteten, kliniker och chefer verksamma i redan etablerade FACT-team och personer med egen erfarenhet av vård och stöd enligt FACT.

Deltagarna träffas vid 4 tillfällen á 1-2 dagar/tillfälle. Mellan undervisningstillfällena förväntas deltagarna bedriva självstudier. Kursen innebär en arbetsinsats på cirka 8-10timmar/vecka.

• Legitimationsgrundande medicinsk, hälsovetenskaplig eller vårdutbildning
    alternativt
  • Psykolog- eller socionomexamen eller högskoleutbildning som i det individuella fallet bedöms som motsvarande.

Intyg som ska skickas in:

• Kursintyg eller motsvarande gällande behörighet

Kostnad och bokningsregler

17-20 deltagare: 17 300 SEK (exklusive moms)
21-23 deltagare: 15 100 SEK (exklusive moms)
24-25 deltagare: 13 500 SEK (exklusive moms)

Bokningsregler
Kursanmälan är bindande. Vid avbeställning senast 2 veckor före kursens början utgår 50% av den totala kostnaden, vid avbeställning mindre än 2 veckor före debiteras kursen i sin helhet. Byte av deltagare kan ske utan avgift, före eller i samband med kursstart. Vid färre deltagare än 18 genomförs ej kursen. Max antal är 25 deltagare.

Allmänna villkor för uppdragsutbildningen (PDF, 36 kB, ny flik)

Kurstillfälle

För tillfället finns ingen planerad kursstart.

Anmälan

Är du intresserad av kommande kurs? Kontakta oss gärna på uppdrag_ihv [at] med [dot] lu [dot] se för mer information.

För frågor om innehåll och genomförande:

Porträtt Annika Lexén. Foto.

Annika Lexén
Biträdande universitetslektor, docent
annika [dot] lexen [at] med [dot] lu [dot] se (annika[dot]lexen[at]med[dot]lu[dot]se)

Porträtt Carina Tjörnstrand. Foto.

Carina Tjörnstrand
Universitetsadjunkt
carina [dot] tjornstrand [at] med [dot] lu [dot] se (carina[dot]tjornstrand[at]med[dot]lu[dot]se)

För övriga frågor:

Christina Landelius
Samordnare uppdragsutbildning

Caroline Fredskilde
Utbildningsadministratör

uppdrag_ihv [at] med [dot] lu [dot] se (uppdrag_ihv[at]med[dot]lu[dot]se)