LUCC - en ambassad för cancerforskare invigs

Omkring 25 procent av forskningen vid Medicinska fakulteten, Lunds universitet, relaterar till cancer. Två av de senaste tre årens mottagare av utmärkelsen ”Årets cancerforskare” från Cancerfonden kommer från Lunds universitet, som också är det universitet som fått störst del av de senaste årens utökade satsningar från Cancerfonden. Nu inrättas ett samordnande centrum för forskningen.

Cancerforskaren Kristian Pietras i laboratoriet. Foto
Professor Kristian Pietras leder Lunds universitets nya cancercentrum.

Lunds universitets cancercentrum invigs officiellt den 4 februari på Världscancerdagen med bland annat populärvetenskapliga föreläsningar för allmänheten och patienter.  Centret har bildats för att samordna olika initiativ som berör cancerforskning och vara kontaktpunkt för både interna och externa aktörer som önskar samverka med forskare.

- Vi vill främja forskning i toppklass - inte genom att styra projekt utan att istället skapa förutsättningar och att jobba proaktivt. LUCC är spindel i nätet och ger stöd i strategiska beslut vid universitetet som rör cancerområdet. Vi har höga ambitioner och så ska det vara, säger cancerforskaren Kristian Pietras, professor i molekylär medicin och koordinator för LUCC.

Satsningen går hand i hand med det Comprehensive Cancer Centre (CCC) som Region Skåne arbetar för att ackreditera sig som.

- Både LUCC och CCC visar på en väldigt positiv utveckling för cancerområdet och innebär en unik möjlighet att organisera cancervården och att samordna forskning och undervisning i Skåne, avslutar Kristian Pietras.

12 strategiska fokusområden för Lunds universitets cancercenter (LUCC)

1. Bröst
  2. Blod, lymfom & myelom
  3. Barncancer
  4. Njure, blåsa, urinvägar & prostata
  5. Hjärna, ryggmärg & hypofys
  6. Hud
  7. Lunga, huvud & nacke
  8. Gastrointestinal
  9. Omics, bioinformatik & diagnostik
  10. Bildåtergivning & nukleär medicin/radiologi
  11. Immunologi, tumörmikromiljö & metastaser
  12. Kliniska prövningar & läkemedelsutveckling

Webbplats för Lunds universitets cancercentrum (LUCC)

Information om Kristian Pietras i Lunds universitets forskningsportal

Text: Åsa Hansdotter
Foto: Kennet Ruona

12 sätt att minska risken att få cancer

1. Rök inte. Använd inte någon form av tobak
  2. Gör ditt hem rökfritt
  3. Se till att ha en sund kroppsvikt
  4. Var fysisk aktiv i vardagen
  5. Ät hälsosamt
    -  Ät mycket fullkornsprodukter, baljväxter, grönsaker och frukt.
    -  Begränsa intaget av kaloririka livsmedel (som innehåller mycket fett eller socker) och undvik sötade drycker.
    -  Undvik bearbetat kött och begränsa intaget av rött kött och mat med hög salthalt.
  6. Begränsa intaget av alkohol
  7. Undvik för mycket sol
  8. Skydda dig mot cancerframkallande ämnen på din arbetsplats genom att följa hälso-och säkerhetsföreskrifterna.
  9. Ta reda på om du är utsatt för höga nivåer av radon i din bostad. Vidta åtgärder för att minska en hög radonnivå.
  10. För kvinnor:
    - Amning minskar moderns risk att utveckla cancer.
    - Hormonell substitutionsterapi (HRT) ökar risken för vissa typer av cancer. Begränsa användningen av hormonbehandlingar.
  11. Se till att dina barn deltar i vaccinationsprogram mot:
    - Hepatit B (för nyfödda)
    - Humant papillomvirus (HPV) (för flickor).
  12. Delta i de screeningprogram som erbjuds för att upptäcka:
    - Tjocktarmscancer (män och kvinnor)
    - Bröstcancer (kvinnor)
    - Livmoderhalscancer (kvinnor).