INNODIA - en innovativ studie för att förstå och förebygga typ 1 diabetes

I INNODIA - Screening och uppföljning av risk - kan personer delta som är 1-45 år och har förstagradssläkting (hel- och halvsyskon, barn, föräldrar) med typ 1 diabetes. Du kan även delta om du vet att du har förhöjd risk att drabbas av typ 1 diabetes och vet att du har diabetesrelaterade autoantikroppar, utan att ha en släkting med sjukdomen.

Screening i studien undersöker om du har diabetesrelaterade autoantikroppar i blodet och ett prov tas för senare genetisk analys (DNA analys).

Om du vid screening har två eller fler autoantikroppar får du komma på besök på vår mottagning var sjätte månad under 2 år. Vid varje besök görs en OGTT (oralt glukostoleranstest) för att bestämma kroppens förmåga att frisätta insulin och sänka blodets glukoshalt.

Risken att drabbas av typ 1 diabetes ökar med antalet autoantikroppar. Genom att studera friska personer med förhöjd risk för typ 1 diabetes kan riskfaktorer för sjukdomen upptäckas och ny kunskap kring behandlingsalternativ och bromsande av sjukdomsutvecklingen kan tas fram.

Vi tar emot deltagare från hela Sverige och det första blodprovet kan tas på din lokala vårdcentral och skickas till Malmö med posten.

INNODIA är ett europeiskt nätverk av forskargrupper som samarbetar för att kunna förebygga, bättre behandla och bota typ 1 diabetes.

Ansvarig för studien i Sverige är Markus Lundgren, forskare och överläkare vid Lunds universitet och Region Skåne.

Vill du delta eller ha mer information?

Kontakta INNODIA på Center för Autoimmunitet och Prevention (CAP) i Malmö. Mottagningen ligger i CRC, på sjukhusområdet i Malmö.

innodia [at] med [dot] lu [dot] se (nnodia[at]med[dot]lu[dot]se)