Vänsterprassel och lek över gränser

Porträtt på Anders Wittrup och Vinay Swaminathan samt barn
Det blir både forskningssnack och lek när ­Anders Wittrup och Vinay Swaminathan träffas med två av sina barn. Foto: Åsa Hansdotter

Fem år efter invigningen av det prestigefyllda Wallenberg center för molekylärmedicin har ingenting blivit som planerat. De ”tandempar” som var satta att utveckla forskningen tillsammans vänsterprasslar nu med andra forskare. Privatliv och arbetsliv flätas samman och inte sällan grillas det korv familjer emellan.

Det är en kall söndagseftermiddag och marken är täckt av ett tunt lager av snö. På Stadsparkens lekplats träffas Anders Wittrup och forskarkollegan Vinay Swaminathan med två av sina barn. Medan barnen leker tillsammans diskuterar deras pappor den senaste publicerade artikeln.

– Det här är den enda öppna relationen jag har. Anders och jag vänsterprasslar hela tiden – både innanför och utanför centret. Vi hittar samarbetspartners överallt, säger Vinay Swaminathan.

Parhästar på jobbet och privat

Han är cancerforskare och en av dem som rekryterades från USA till centret för fyra år sedan. Parhästen är Anders Wittrup och redan vid rekryteringsmiddagen sa det klick. Sedan dess har de fortsatt att diskutera forskning – både på och utanför jobbet och de umgås ofta tillsammans med varandras familjer.

Det här är den enda öppna relationen jag har

Nio av de tio prekliniska forskarna som rekryterats till WCMM kommer från andra länder än Sverige. De är alla unga, ambitiösa och i ungefär samma fas i livet. Tillsammans med sina familjer har de valt att flytta till ett nytt land och paras ihop med etablerade svenska forskare för ett samarbete över gränserna.

Kan vara tufft

Akademin kan vara ett tufft ställe att vara på och 95 procent av forskningsförsöken misslyckas, menar Vinay Swaminathan. En framgångssaga handlar därför om någon som lyckas fem procent av sin tid. Om att vara uthållig och tålmodig. Och att inte vara ensam.

– För oss är centret inte bara en akademisk plattform, utan även ett bollplank för karriären och en social oas. Centret har blivit som en familj där vi delar med- och motgångar med varandra. Man känner sig aldrig ensam, utan det finns alltid någon som har gått igenom samma sak som man själv. Istället för att känna konkurrens tycker jag att vi inspirerar och driver varandra framåt, säger Vinay Swaminathan.

Han flyttade till Sverige med sin familj för fyra år sedan och har bara blivit positivt överraskad över svenskarna, som han inte alls tycker lever upp till fördomarna om att vara stängda och kyliga. Han har lärt sig älska semlor, sill och lakrits, men tycker att det ibland kan vara irriterande med Sveriges långa beslutsvägar.

Viktigt med socialt sammanhang

Efter en forskartjänst i USA vet även Anders Wittrup hur det är att komma ny till ett land och hur mycket det betyder att kunna skapa ett socialt sammanhang utanför arbetet. Därför var han snabb att bjuda hem Vinay Swaminathan och hans familj på middag redan dagen efter att de anlänt till Sverige. Den kvällen har följts av otaliga middagar och familjeträffar.

Det har blivit bättre än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig

– Det har blivit bättre än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Centret har försett oss med ett stort nätverk och miljön uppmuntrar till samverkan. Det är därför som vi inte bara håller oss till våra ”parhästar” i forskning. Att vi umgås privat tror jag bidrar till att det ständigt poppar upp idéer om samarbete mellan människor och discipliner, vilket ju är det moderna sättet att bedriva forskning på idag, avslutar Anders Wittrup.

Text och foto: Åsa Hansdotter
Artikeln är tidigare publicerad i LUM februari 2023

Anders Wittrup

Forskar om: Hur läkemedel baserade på RNA riktat mot cancer ska kunna levereras i kroppen.

Familj: Fru och tre barn

Gör på fritiden: Spelar tennis, umgås med familj och vänner, pratar om mikroskop med Vinay Swaminathan.

Anders om Vinay: Otroligt entusiastisk och nördig på molekyler.

Vinay Swaminathan

Forskar om: Grundläggande mekanismer för tumörutveckling och hur cellernas interaktion i kroppen kan resultera i att metastaser sprids.

Familj: Fru och två barn

Gör på fritiden: Springer, umgås och äter spännande mat med familj och vänner, pratar politik och forskning med Anders Wittrup

Vinay om Anders: Varm, pratsam och mycket intresserad av att överbrygga grundforskningen till klinik.