Scenen till Kunskapskrogen med tre fåtöljer utan folk. Foto.

Det vi arbetar med inom centrumet ska på intet sätt stanna inom centrumet. Vi strävar efter att spela en aktiv roll i samhällsdebatten och bidra till att medicinsk humaniora synliggörs lokalt, nationellt och internationellt. Vi planerar ett antal utåtriktade event och kommer att samla dem alla här.

4 oktober | Kom och lyssna på Rita Charon, pionjär inom narrativ medicin och medicinsk humaniora

En av de internationella pionjärerna inom medicinsk humaniora, professor Rita Charon, M.D., Ph.D. vid Columbia University School of Professional Studies, kommer att ta emot Philip Sandblom-priset den 4 oktober 2022. Välkomna till mingel och en öppen föreläsning (på engelska) med titeln: “Creativity in Life: How Literature, Art, and Music Affect Illness and Health” i LUX’ Aula med start kl. 16.15.

Rita Charon den 4 oktober - mer info och anmälan

3–4 oktober | Konferens på temat: “Ranges of proximity: approaching narratives in medicine”

Nordic Network for Narratives in Medicine och Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora står värdar för årets nätverksmöte i Lund.

Konferensen äger rum på LUX, Helgonavägen 3, Lund med start kl. 13.00 den 3 oktober och avslutning den 4 oktober kl. 14.30. Deltagande i konferensen är kostnadsfritt.

Fullständigt program (PDF, 870 kB, öppnas i ny flik)

Mer information och anmälan

Mer om arrangemanget och anmälan

Det nordiska nätverket för narrativ medicin är ett forum med över hundra medlemmar, som delar intresse för forskning och undervisning inom narrativ medicin i bred bemärkelse.

Vill du prenumerera på Nordic Network in Narrative Medicine’s nyhetsbrev? Skriv till Asa [dot] Thormahlen [at] med [dot] lu [dot] se (Asa[dot]Thormahlen[at]med[dot]lu[dot]se)