Seminariesatsning ska locka fler inom vården att forska

seminarieserie docenter. foto.
Bild: iStock

Skånes universitetssjukhus och Medicinska fakulteten vid Lunds universitet hoppas få fler inom vården att ta steget vidare i forskarkarriären. En ny seminarieserie har fått över 100 personer som har disputerat att satsa på att bli docenter – alltså att både jobba kliniskt och samtidigt bedriva egen forskning.

Seminarieserien kom till eftersom det finns en brist på docenter inom den kliniska forskningen. Att ta steget från att vara disputerad till att bli docent kräver en del arbete och kan kännas övermäktigt

– Som doktorand forskar man med hjälp av en handledande docent, men som docent driver man egen forskning. Det är också en stor utmaning att både jobba kliniskt och forska – det är som att ha två karriärer samtidigt, säger Anna Sällfors Holmqvist, överläkare i barnonkologi på Skånes universitetssjukhus och docent vid Lunds universitet.

Vill inspirera
Tillsammans med Diana Karpman, överläkare i barnnefrologi på Skånes universitetssjukhus och professor i pediatrik vid Lunds universitet, är hon kursledare för den populära seminarieserien som lockat fyra gånger fler deltagare än förväntat.

– Vi vill inspirera, ge stöd och nätverk hos disputerade för att ta steget till att bli docenter, berättar Diana Karpman.

Tar nästa steg
En av dem som anmält sig till seminarieserien är barnläkare Louise Laurell som arbetar inom barnmedicin på Skånes universitetssjukhus:

– Mitt specialområde är socialpediatrik (barn som far illa). Jag vill gå vidare och forska mer, men i mitt fall har många patienter och andra regionala uppdrag kommit emellan. Seminarieserien ger mig både ett brett nätverk och praktiska kunskaper för att kunna ta nästa steg i min forskningskarriär, berättar hon.

Unik satsning
Satsningen på en unik seminarieserie har fått många att fundera på att driva egen forskning.

En deltagare som känner sig inspirerad är fysioterapeut Sonja Andersson Marforio som arbetar inom barnmedicin på Skånes universitetssjukhus:

– Seminarieserien berättar tydligt vad som krävs och uppmuntrar oss att ta nästa steg. Jag har tidigare forskat om spädbarn med andningsproblem vid infektioner och disputerade i våras. Jag tycker att kliniknära forskning är spännande och kommer att fortsätta med det inom något område.

FAKTA

• Enheten Forskning och Utveckling på Skånes universitetssjukhus genomför seminarieserien tillsammans med Medicinska fakulteten på Lunds universitet med finansiering från Region Skåne.
  • Totalt deltar 117 doktorander i seminarieserien. Målet är att locka fler personer som har disputerat inom en vårdprofession att söka en docentur.
  • Seminarieserien för blivande docenter startade i höstas och avslutas under våren 2023. Totalt genomförs tio seminarier. Varje tillfälle har olika teman och minst två nationella eller internationella föreläsare per gång. Deltagarna får även lära sig att söka anslag till sin forskning och får strategier för att kunna kombinera forskning och kliniskt arbete.
  • En ny seminarieserie startar under hösten 2023.

diana karpman. foto.

Diana Karpman, professor i pediatrik särskilt barnnefrologi, vid Lunds universitet och överläkare på SUS.
Länk till hennes profil i Forskningsportalen

anna sällfors holmqvist. foto.

Anna Sällfors Holmqvist, docent och forskare i pediatrik vid Lunds universitet och överläkare på SUS.
Länk till hennes profil i Forskningsportalen