ReproUnion kraftsamlar mot ofrivillig barnlöshet – skapar biobank

Ett par nakna nyfödda tvillingar ligger på en brun mjuk filt med huvudena vända mot kameran och samtidigt snett mot varandra. Varsamt på varsitt huvud vilar en vuxen hand som med omsorg omfamnar de små sköra liven.

Upp till 20 procent av alla svenska par har svårt att skaffa barn. Nu ska ett nytt forskningsprojekt söka svaret på infertilitetens gåta. I en kraftsamling mot ofrivillig barnlöshet skapar forskare inom Öresundssamarbetet ReproUnion ett register där 5 000 svenska och danska barnlösa par ska ingå.

Biobanken har namnet ReproUnion Biobank and Infertility Cohort (RUBIC) och är den hittills största i sitt slag. RUBIC är en del av det svensk-danska samarbetsprojektet inom reproduktionsmedicin ReproUnion 2.0.

Att hög ålder är en riskfaktor för ofrivillig barnlöshet är redan välkänt. Chansen att bli gravid minskar kraftigt redan före 30-årsåldern. Forskarna vill undersöka andra faktorer som kan spela in. Bland annat ska de kartlägga orsakerna till infertilitet, utveckla nya behandlingsmetoder och undersöka långtidskonsekvenserna av infertilitet.

Genom att bygga upp biobanken på tvärs över Öresund hoppas forskarna kunna samla över 5 000 ofrivilligt barnlösa par och därmed också få svar på frågan vad som orsakar infertilitet. På sikt hoppas de kunna hjälpa fler att få barn efter behandling.

Snittåldern för förstföderskor i Sverige ökar och är i dag 29,86 år. En kvinna under 30 år har cirka 20 procents chans per månad att bli gravid, och för en genomsnittlig 40-årig kvinna är sannolikheten för en graviditet bara fem procent. Manlig infertilitet är också ett problem. På internationell nivå har antalet spermier hos genomsnittsmannen minskat med hälften på 40 år, och även kvaliteten är också sämre.

De svenska undersökningarna genomförs på Reproduktionsmedicinskt centrum i Malmö och involverar forskare från Lunds universitet och Skånes universitetssjukhus i Malmö.

Om ReproUnion

ReproUnion är ett EU- stöttat samarbete i Öresundsregionen där forskare och kliniker har arbetat tillsammans i tio år för att förebygga och förbättra behandlingar av infertilitet.

Partnerskapet bakom projektet består av Region Skåne, Lunds universitet, Malmö universitet, Region Hovedstaden, Köpenhamns universitet, Ferring Pharmaceuticals samt Medicon Valley Alliance (MVA). Projektet får EU-finansiering via Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak.

www.reprounion.eu och www.rubic.nu.