Pfizers forskningschef Mikael Dolsten gästföreläser på Lunds universitet

Webbsänt seminarium Mikael Dolsten, forskningschef på Pfizer den 12 februari.

Den 12 februari klockan 15.45-17.15 arrangerar Medicinska fakulteten ett webbsänt seminarium ”Pfizer Rapid Response: Rising to Meet the Crisis” med Mikael Dolsten, forskningschef på Pfizer. Allmänheten är välkommen att delta, dock krävs anmälan i förväg.

Mikael Dolsten, forskningschef på Pfizer som lett det vetenskapliga arbetet med att ta fram Pfizers och BioNTechs corona-vaccin, är nytillträdd gästprofessor vid Lunds universitet.

Mikael Dolsten har varit rådgivare för Obama-administrationen, arbetat med dåvarande vice presidenten, USA:s nytillträdde president Joe Biden, kring Cancer Moonshot-initiativet, bidragit till ett 30-tal läkemedel – och nu leder han utvecklingen av Pfizers och BioNTechs coronavaccin som forskningschef på Pfizer.

Den framgångsrika karriären inleddes vid Lunds universitet, där Mikael Dolsten utbildade sig till läkare och senare disputerade inom tumörimmunologi. Han spenderade 20 år i Lund och har arbetat inom läkemedelsbranschen på lundabaserade Pharmacia och därefter Astra Draco. Nu sluts cirkeln – sedan den 1 januari 2021 är han gästprofessor i farmakologi vid Lunds universitet.

Medicinska fakulteten hälsar alla intresserade välkomna att ta del av seminariet då Mikael Dolstens kommer att berätta hur Pfizer arbetat för att möta krisen orsakad av den pågående pandemin. Observera att seminariet är på engelska.

Observera att föranmälan till seminariet krävs. Sista dag för anmälan är 10 februari.

Klicka här för att anmäla dig till seminariet

Länk till seminariet skickas via mejl.

Om seminariet

Tid: Den 12 februari, klockan 15.45-17.15

Titel: Pfizer Rapid Response: Rising to Meet the Crisis

Talare: Mikael Dolsten, Pfizer.

Övriga medverkande:
Erik Renström, rektor Lunds universitet
Zackarias Söderlund (doktorand)
Oscar Manouchehrian (doktorand)
Sonja Aits, (biträdande lektor)
Alex Evilevitch (lektor)
Tomas Deierborg, professor och moderator för seminariet

Anmälan

Observera att föranmälan till seminariet krävs. Sista dag för anmälan är 10 februari.

Anmäl dig här

Länk till seminariet skickas via mejl.

Kontakt

Ella Stensson, projektledare evenemang: +46 722 08 87 92, ella [dot] stensson [at] med [dot] lu [dot] se (ella[dot]stensson[at]med[dot]lu[dot]se)