MoRe-Lab slår upp portarna

Forskare som kalibrerar rörelsemätningar och mäter ljusstyrka i en uppbyggd lägenhet i MoRe-Lab.
I MoRe-Lab ska forskarna bland annat kunna studera hur ett läkemedel eller träningsprogram påverkar funktionsförmågan i verkliga miljöer. Till exempel en bostad, arbetsplats, träningslokal eller utomhusmiljö.

Den 8 december invigs MoRe-Lab (Movement & Reality Lab) som är en experimentell hälsovetenskaplig testmiljö för studier av rörelse, aktivitet och beteende i full skala. En ny plattform för interdisciplinära och tvärvetenskapliga samarbeten som är till för hela universitet. Även initiativtagare och samarbetspartners utanför akademien är välkomna in i MoRe-Labs verksamhet.

Onsdagen den 8 december slår MoRe-Lab upp portarna i The Spark Buildings källare på Medicon Village, Lund. Forskningen är redan igång - om än i mindre skala än den kommer att vara när MoRe-Lab väl flyttar in till Medicinska fakultetens nya byggnad Forum Medicum på Sölvegatan.

Komplex dynamik
MoRe-Lab kommer att användas för att studera den komplexa dynamiken mellan fysisk funktion, beteende, kognition, emotioner och olika miljöer. Dels är det ett rörelselabb där man kan mäta till exempel muskelstyrka och analysera rörelsemönster. Dels ett Reality Lab där man kan studera situationer i standardiserade och verkliga miljöer som till exempel en bostad, arbetsplats, sjukhusavdelning, träningslokal eller utomhusmiljö.

Tvärvetenskapliga samarbeten
Med det nya labbet hoppas man locka forskare inom skilda discipliner som har behov av att göra studier i olika verklighetstrogna miljöer.

– Det kan till exempel vara samhällsvetenskapliga, humanistiska eller tekniska discipliner. MoRe-Lab är tillgängligt för alla fakulteter vid universitetet och även externa användare, säger Steven Schmidt, docent i medicinsk psykologi och projektledare för MoRe-Lab.