Migrän-pionjär får världens största pris inom hjärnforskning

Lars Edvinsson
Professor Lars Edvinsson vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Lund får det prestigefyllda "The Brain Prize" för sin framgångsrika forskning om migrän. Foto: Tove Smeds

I början av 1970-talet klev Lars Edvinsson för första gången in genom dörrarna på Lunds universitet. Då som nyantagen läkarstudent och nyfiken blivande forskare på Histologen på Biskopsgatan. Drygt 50 år senare tilldelas han världens mest prestigefyllda pris inom hjärnforskning, ”The Brain Prize”, som varje år delas ut av Lundbeckfonden. Han får priset för sin banbrytande forskning om migrän.

– Det är en stor ära då det är det största och finaste priset man kan få som hjärnforskare. Men bäst av allt är att vår forskning har lett till att det nu finns mediciner som hjälper många som lider av den folksjukdom som migrän faktiskt är, säger Lars Edvinsson, professor i internmedicin vid Lunds universitet, professor i klinisk farmakologi vid Københavns Universitet och dessutom till viss del fortfarande aktiv som överläkare både vid Skånes universitetssjukhus i Lund och i Köpenhamn.

The Brain Prize delas i år mellan fyra forskare, som samtliga starkt bidragit till att migrän idag betraktas som en neurologisk sjukdom som det finns behandling mot. Det är första gången någon av pristagarna kommer från Norden, så Lars Edvinsson och kollegan från Köpenhamn, professor Jes Olesen, är således lite av pionjärer även där. Tillsammans med brittiske Peter Goadsby och amerikanske Michael Moskowitz delar de på prissumman, som är på cirka 10 miljoner danska kronor.

Valde gå sin egen väg

Det är elfte gången som The Brain Prize delas ut och den direkta anledningen till att Lars Edvinsson är en av årets pristagare är hans upptäckt och envisa forskning om att den lilla molekylen CGRP, en signalsubstans i hjärnan, spelar en nyckelroll vid ett migränanfall. Men det dröjde många år innan hans teorier skulle accepteras av andra forskare på området.

När jag upptäckte CGRP så trodde hela etablissemanget istället att det var en substans vid namn ”P” som var den stora boven vid migrän. Men eftersom jag alltid har varit noggrann i min forskning kunde jag inte förstå deras tvivel på sambandet mellan CGRP och ett migränanfall, när jag studerade data från vårt forskarteams studier.

Det tog 20 år innan substansen ”P” förkastades och andra forskare åter började snegla på Lars Edvinssons teorier om CGRP:s viktiga roll vid migrän.

Då hade jag ett klart försprång, ler Lars Edvinsson.

Efter ännu några år började flera läkemedelsbolag, oberoende av varandra, våga satsa på Lars Edvinssons idéer och skapa en serie av små CGRP-receptblockerare, vars syfte är att bryta det akuta migränanfallet. Därmed hade bollen mot ett färdigt läkemedel mot migrän på allvar börjat rulla.

Många världen över lider

Av världens befolkning lider i dag runt 14 procent av migrän, drygt två tredjedelar är kvinnor. Enbart i Sverige uppskattas 1 miljon vara drabbade. Kraftig huvudvärk, illamående, kräkningar och överkänslighet mot ljud och ljus är typiskt för ett migränanfall. En del individer drabbas bara några få gånger i livet, men upp till tre procent har minst två anfall i månaden med flera dagars huvudvärk per gång. De allra värst drabbade har fler dagar med migrän än utan migrän.

De läkemedel som i dag tagits fram hjälper nästan alla och det finns mediciner såväl mot akuta anfall som profylax hos de med flera anfall per månad och de med kronisk migrän.

Det finns emellertid mycket mer att utforska, speciellt om hormonrelaterad migrän, säger Lars Edvinsson, som i sin pågående forskning bland annat ska försöka bidra med underlag som kan leda till att det tas fram läkemedel som kan hjälpa kvinnor med menstruationsrelaterad migrän.

Jag älskar att forska och hoppas få vara med och bidra och hjälpa alla dessa kvinnor som lidit i så många år

Not. Prisutdelningen äger rum i Köpenhamn den 25 oktober 2021 och vid ceremonin deltar HKH kronprins Frederik.

Lundbeckfonden

Vetenskap & Hälsa (Podd om Lars Edvinssons migränforskning)