Framgångsrik implementering av precisionsmedicin på nationell nivå

I Sverige har nyckeln för att framgångsrikt införa precisionsmedicin i hälso- och sjukvården varit den botten-upp strategi där akademi och sjukvård har gått samman för att bygga en nationell infrastruktur. Det skriver 42 författare från Clinical Genomics vid SciLifeLab och Genomic Medicine Sweden, GMS, i Nature Medicine.

Tillsammans har Clinical Genomics och GMS etablerat en innovativ modell för att kontinuerligt utveckla, anpassa och implementera precisionsmedicin i hälso- och sjukvården – för alla patienter. Vid de sju orter i Sverige med medicinsk fakultet och universitetssjukvård har både Clinical Genomics och GMS etablerat noder för att underlätta utveckling och optimering av nya teknologier och metoder och deras införande i sjukvården över hela landet.

porträtbild på thoas fioretos. foto.
Thoas Fioretos. Foto: Åsa Hansdotter.

– SciLifeLab är en stor resurs för life science och precisionsmedicin. Och unik om man ser till omvärlden. Genom samarbete med sjukvården har Clinical Genomics plattformen byggt upp en stor kompetens att utveckla och anpassa nya verktyg för precisionsdiagnostik, både vad gäller teknologier men också visualiseringsverktyg för att underlätta tolkning i kliniken, säger Thoas Fioretos, director för Clinical Genomics plattformen inom SciLifeLab, professor, överläkare, Lunds universitet/Medicinsk Service, Region Skåne.

Läs hela nyheten på Genomic Medicine Sweden "Framgångsrik implementering av precisionsmedicin på nationell nivå"