Botox mot myggor?

Närbild på en mygga som sitter på en arm
Forskare har funnit en variant av botox som är både miljövänlig och giftig för malariamyggor. Bild: Mostphotos

Hallå där Pål Stenmark, professor i strukturell biokemi på EMV, som tilldelas Lindblomska belöningen 2021 från Kungliga vetenskapsakademin för sin upptäckt av ett nytt botox-gift mot malariamyggor!
Kan man använda botox mot myggor…?

– Botox som används av människor fungerar inte på insekter, men vi har nu hittat en variant av ”botox” som är mycket giftigt för malariamyggor.

Hur kom ni upptäckten på spåren?

– Vi träffade en amerikansk forskargrupp på en konferens (före covid-19). De hade sekvenserat arvsmassan från en bakterie och hittat något spännande som de inte helt förstod. Jag har länge varit mycket intresserad av botulinumneurotoxiner och det blev ett jättebra samarbete!

Hur kommer det sig att det funkar speciellt på myggor?

– Giftet klyver sönder ett protein som är nödvändigt för att kopplingen mellan nerver och muskler ska fungera. PMP1-giftet har utvecklats så det specifikt kan klyva proteinet i en mygga istället för en människa. Giftet kan också tas upp från myggans ”mage” som är väldigt annorlunda från däggdjur. Den är till exempel kraftigt basisk istället för kraftigt sur.

PMP1 är ett miljövänligt gift, kan du förklara?

– PMP1 är ett protein, det bryts ner i naturen och lämnar inga onaturliga rester. Klassiska insektsgift blir kvar i naturen länge och kan få många oönskade miljöeffekter.

Vad är nästa steg i er forskning?

Vi har nyligen tagit reda på den tredimensionella strukturen av hela giftet och vi kommer nu att undersöka om vi kan förändra PMP1 så det kan användas mot andra skadeinsekter. Vi vill också identifiera receptorn som giftet binder till i myggan. Eftersom PMP1 är det första botulinumtoxinet som är aktivt mot insekter, finns massor av frågor som vi vill besvara! I slutändan hoppas jag det blir ett gift som man kan sprida i stillastående vatten, som specifikt dödar malariamyggans larver och skonar andra insekter och miljön.

bild på forskaren Pål Stenmark

Pål Stenmark är professor och forskargruppschef vid institutionen för experimentell vetenskap vid Lunds universitet och Stockholms universitet. Tillsammans med forskare vid University of California stod han 2019 bakom upptäckten av PMP1 som är ett nervgift som tillhör familjen botulinumneurotoxiner, den mest välkända medlemmen i familjen är Botox.

Om Pål Stenmark i Lunds universitets forskningsportal

Om malaria

Malaria orsakas av en parasit som sprids till människan via myggor. De vanligaste symtomen är svår frossa och plötslig feber, men även illamående, kräkningar, diarréer, huvud- och muskelvärk. Sjukdomen är mycket utbredd i tropiska och subtropiska områden i världen, framför allt i Afrika söder om Sahara. Uppskattningsvis smittas över 200 miljoner människor av malaria varje år och ungefär 700 000 av dessa dör, främst barn under 5 år.

Källa: Folkhälsomyndigheten.se