Aleksander Giwercman ny medredaktör för Andrology

Grattis Aleksander Giwercman, professor inom reproduktionsmedicin vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus Malmö. Du har nyligen fått uppdraget att ta över som ny coeditor (medredaktör) för tidskriften Andrology. Hur känns det?

Jag ser verkligen fram emot detta spännande uppdrag. Det är roligt att pröva något nytt och kunna vara med och påverka utvecklingen inom forskningsfältet andrologi som jag själv har arbetat med under mer än 40 år.

Uppdraget känns samtidigt som en sorts ”kvalitetsstämpel” för vår reproduktionsmedicinska verksamhet vid Lunds universitet och Region Skåne. Inom klinik såväl som inom forskning har vi utvecklat ett koncept där både den kvinnliga och den manliga partnern bland infertila par får samma uppmärksamhet. Traditionellt har man haft mest fokus på kvinnan. Konceptet är också bärande för det Öresundssamarbete vi bedriver inom ReproUnion, som har blivit ett starkt varumärke internationellt – och säkert även varit bidragande till att någon från just denna region erbjöds att bli coeditor för Andrology.

Vad är Andrology för tidskrift?

Andrology är i dag den mest renommerade andrologiska tidskriften. Två andrologiska organisationer står bakom tidskriften – European Academy of Andrology och American Society of Andrology.

Tidskriften täcker både den experimentella, epidemiologiska och kliniska delen av andrologin, som traditionellt fokuserar på de manliga aspekterna av till exempel infertilitet, testosteronbrist, sexuell dysfunktion och infektioner i det urogenitala systemet.

Vad innebär ditt uppdrag som medredaktör?

I många år har jag nu varit Associate Editor för Andrology och den nya rollen innebär fortsatt fördjupning av uppdraget – fast mer arbete framöver och ett större ansvar än tidigare. Detta uppdrag har jag i två år till 1 januari 2024 då jag tar över som tidskriftens chefredaktör.

En av redaktörens huvuduppgifter är att vara med och utveckla och genomföra strategier för att öka tidskriftens impaktfaktor, och se till att det finns möjlighet för forskare att publicera kvalitetsforskning. Andrology fungerar även som ett forum för forskning och publikationer från medlemmarna i de två andrologiska organisationerna som står bakom tidskriften. Att ha dessa organisationer ”i ryggen” är även fördelaktigt eftersom det gynnar forskningen på området. Min ambition är att stärka Andrologys roll inte bara inom fältet andrologi utan inom hela reproduktionsmedicinska området när det gäller kvalitet och impaktfaktor.

En coeditor ansvarar för den första gallringsprocessen av manuskripten, så mitt nya uppdrag innebär dels en hel del läsning framöver och att fatta snabba beslut och dels att jag får mycket god insikt i vad som pågår inom det andrologiska forskningsfältet.

Vad händer just nu inom reproduktionsområdet?

Just nu finns ett växande intresse för reproduktionsmedicin och mäns hälsa i ett bredare perspektiv Det handlar bland annat om livsstils- och miljörelaterade effekter på spermiekvalitet, sambandet mellan manlig infertilitet och risk för allvarliga sjukdomar som cancer, diabetes eller hjärt-kärlsjukdomar. Dessutom har det under de senaste åren blivit mer fokus på hur inte bara maternella utan även paternella faktorer som ålder, medicinering, cancersjukdom kan ha betydelse för deras barns hälsa.