Tre forskare från Lunds universitet bland nyinstallerade Skou-professorer

Tre forskare från Lunds universitet finns med bland de 47 forskarna från tolv olika länder som har utnämnts till Honary Skou-professorer. Som adjungerande Skou-professorer vid Århus universitet bidrar Maria Gomez, Cecilia Lundberg och Lisa Rydén på olika sätt till internationalisering inom forskning på området medicin och hälsa.

Ihopklippta porträttbilder på tre professorer från Lunds universitet.
Maria Gomez, Lisa Rydén och Cecilia Lundberg är Honorary Skou-professorer vid Århus universitet. Foto: Kennet Ruona

Tre forskare från Lunds universitet finns med bland de 47 forskarna från tolv olika länder som har utnämnts till Honary Skou-professorer. Som adjungerande Skou-professorer vid Århus universitet bidrar Maria Gomez, Cecilia Lundberg och Lisa Rydén till internationaliseringen inom forskningen på området hälsa och medicin.

De 47 utnämnda Skou-professorerna installerades vid Århus universitet tisdagen den 8 oktober. Århus universitetet vill med installeringen av hedersprofessorer främja internationaliseringen och stärka internationella forskningsnätverk och samarbeten för att uppnå nya kunskaper på området medicin och hälsa.

De tre Skou-professorerna från Lunds universitet är:

Om Honorary Skou-professorerna

De 47 utvalda Skou-professorerna kommer aktivt att delta i det akademiska arbetet vid Århus universitet, till exempel som gästföreläsare och bihandledare för doktorandprojekt eller vid olika forskningssamarbeten och gemensamma finansieringsansökningar inför forskningsprojekt.

Hedersskouprofessuren är en hänvisning till läkaren och professorn Jens Christian Skou som 1997 fick Nobelpriset i kemi för sin upptäckt av natrium-kaliumpumpen. Han var aktiv vid universitetet i Århus fram till sin död 2018 – då 99 år gammal. Flera forskargrupper vid Århus universitet har sin grund i hans banbrytande forskning.

Utnämningen av de nya gästforskarna till Skou-professorer vid Århus universitet syftar till att hedra Skou som ett exempel i forskningsvärlden och ska även främja internationella forskningssamarbeten.

Mer information om utnämningen och samtliga Skou-professorer hittar du på Århus universitets webbplats: Honorary Skou Professors at Health

Tove Gilvad