Så tar du hand om din kropp när du jobbar hemifrån – 6 tips från proffsen!

Frida Eek och Eva Ekvall Hanssonn pratar utomhus, med avstånd mellan sig,
Fysioterapeuterna Frida Eek och Eva Ekvall Hansson ger sina sex bästa tips för hemmajobbare.

Många av oss har nu jobbat hemifrån i ett antal veckor. Och det börjar märkas i kroppen. Hur upprätthåller man hälsan under hemarbetet? Vi bad två fysioterapeuter vid Lunds universitet om råd!

Frida Eek och Eva Ekvall Hansson är båda fysioterapeuter och forskare vid Lunds universitet. Här får ni deras bästa tips!

I dessa tider av fysisk distans och hemarbete är det många vanor som måste förändras och vårt sätt att både leva och arbeta påverkas. Mycket fokus går givetvis åt till att lösa arbetsuppgifter; för oss på universitetet hur vi ska kunna genomföra utbildning på distans med bibehållen hög kvalitet, och även upprätthålla pågående och planerad forskningsverksamhet.

Men, något vi inte får glömma i allt detta är vår egen hälsa. Den fysiska distansen och folkhälsomyndighetens rekommenderade restriktioner syftar till att skydda vår hälsa från virus, utifrån både individ- och samhällsperspektiv. Detta är givetvis oerhört viktigt att följa. Men samtidigt får vi inte glömma övriga aspekter av vår hälsa, som indirekt riskerar att påverkas genom rådande restriktioner. Det finns en del tips och råd att ge, för att försöka upprätthålla en mer generellt bibehållen hälsa under tider av hemarbete och andra restriktioner.

Precis hur hemarbete och vardagen bäst läggs upp varierar givetvis från person till person, men några tips är:

1.Upprätthåll (nya) rutiner och vanor!

Många mår bra av att ha en någorlunda fast struktur i vardagen. Då de normala rutinerna nu upphört, kan det vara en bra idé att försöka skapa nya rutiner. Att hålla på tider för arbetsstart, fikapaus, lunch och avslut av arbetsdagen kan vara ett sätt. Många får sin vardagsmotion genom att cykla eller gå till jobbet, varför inte lägga in en promenad på morgonen innan arbetsstart, då markerar man också mentalt att nu är det arbetstid. Avsluta dagen på samma sätt, det blir en naturlig avgränsning mellan arbete och fritid.

Frida Eek och Eva Ekvall Hansson promenerar på en gångväg utomhus.
Fysioterapeuterna Frida Eek och Eva Ekvall Hansson rekommenderar en promenad eller cykeltur innan och efter arbetsdagen.

2. Håll fysisk distans – inte social!

Social kontakt och kommunikation är minst lika viktig i dessa tider. Distansmöten erbjuder inte alltid samma möjligheter för socialt ”småsnack” som vanliga mötes- eller gemensamma arbetslokaler gör. Att inrätta gemensamma fika- eller lunchstunder (via zoom) med kollegor, kan underlätta att hålla rutinerna och erbjuder dessutom lite fler sociala inslag i vardagen.

Frida Eek sitter i en fåtölj med en dator framför sig och pratar i hörlurar.
Det går utmärkt att ha gemensamma fikastunder med kollegor via datorn. Frida Eek samtalar med sina kollegor, hemifrån.

3. Håll dig i rörelse!

Fysisk aktivitet och rörelse är kanske viktigare än någonsin, i tider när den normala vardagsrörligheten inskränks. I Sverige har vi ännu inga restriktioner som förhindrar utövande av fysisk aktivitet. Att inkludera en kortare promenad, cykeltur eller annan fysisk rörelse i de nyetablerade vardagsrutinerna kan ha positiva effekter både på fysisk hälsa och kognitiv kapacitet. Att till exempel promenera tillsammans (på lagom avstånd) kan erbjuda både fysisk och social stimulans. Kanske tillsammans med en kollega, för att diskutera gemensamma arbetsfrågor?

Frida Eek och Eva Ekvall Hanssonnpratar utomhus, med avstånd mellan sig,
Så länge man håller distansen är promenadmöten med en kollega ett bra sätt att få in rörelse i vardagen.

4. Utnyttja de träningsmöjligheter som finns!

Flera gym erbjuder anpassade träningsmöjligheter; dels i form av vanliga pass med begränsat antal deltagare, men även träningspass som förläggs utomhus. Många erbjuder också hemträningsalternativ i form av online-träningspass. Se över vad som finns, och utnyttja de möjligheter som erbjuds.
Här är några tips:

Gerdahallen

Friskis & Svettis

Fitness24Seven

Ett kollage med Frisa Eek där hon tränar hemma i vardagsrummet.
Frida Eek visar att hemmet är en bra ersättare för gymmet.

5. Ta chansen att upptäcka nya aktiviteter!

Om dina vanliga tränings/fysiska aktiviteter inte går att genomföra, kan du se det som en chans att prova på och kanske fastna för nya aktivitetsformer, som faktiskt går att genomföra även med säkrad fysisk distans. Löpning, cykling (på landsväg eller i skog), promenader, vandring, klättring, utegym…. Möjligheterna är stora, och kombinationen med spirande vårnatur gör det bara ännu mer njutbart.

cyklist som cyklar på skogsstig
Passa på att prova något nytt! Som exempelvis cykling i skogen. Här är det Frida Eek som kombinerar träning med naturupplevelser

6. Se över hemmaergonomin!

För den som plötsligt utövar större delen av sitt arbete hemifrån, kan det vara av vikt att se över hur den ergonomiska arbetsmiljön ser ut i hemmet. Det finns möjlighet att ta hem skärmar, tangentbord, kontorsstolar och annat som kan bidra till en mer gynnsam ergonomisk arbetsmiljö även hemma.

Mer information finns på Lunds universitets Medarbetarwebb, där finns också en länk till ett pausgympa-program och länkar till videor om hemergonomi: Skapa en hälsosam arbetsmiljö i hemmet.

Eva Ekvall Hansson sitter vid ett skrivbord med en dator och jobbar.
Även i hemmet är det viktigt att tänka på ergonomin. Eva Ekvall Hansson tipsar om att ta hem utrustning från jobbet, för att få en bra arbetsplats hemma.

Text: Frida Eek och Eva Ekvall Hansson
Foto: Ingemar Hultquist