Rekordmånga sjuksköterskor examineras i Lund

bild från diplomeringsceremoni i aulan av sjuksköterskor vt 2019

Fredagen den 15 juni hölls examenshögtid för sjuksköterskestudenterna vid Lunds universitet. Denna termin är det 90 studenter som tar sin sjuksköterskeexamen och det är fler än någonsin tidigare.

Det var klang och jubel i universitetsaulan när de 90 blivande sjuksköterskorna samlades tillsammans med anhöriga för en stämningsfull och glad examenshögtid.  Fina tal, vacker musik och diplomutdelning stod på programmet.

Sjukvården skriker efter sjuksköterskor och de flesta lärosätena i landet har haft problem med att examinera tillräckligt många sjuksköterskor. Magnus Sandberg som är programansvarig för sjuksköterskeprogrammet vid Lunds universitet är mycket glad över den positiva utvecklingen.

bild på fyra studenter som nu tagit sin sjuksköerskeexamen
Fyra av de 90 nyutexaminerade sjuksköterskorna som nu ska ge sig ut och arbeta i den skånska sjukvården. Fr Vä: Jacob Skarehag, Kira Kourizhnykh, Hidatje Rrahmani Salloua och Sofie Hyllén. Foto: Katrin Ståhl

– För mig som programansvarig känns det naturligtvis jätteroligt. Det visar att vi är på rätt väg vad gäller genomströmning. Det är idogt arbete som ligger bakom. Jag vill särskilt framhålla det gemensamma arbetet och samarbetet mellan universitetet och Region Skåne, och alla lärare och kursadministratörer som arbetat hårt och målmedvetet utan att göra avkall på kvaliteten.

Söktrycket och antagningen till sjuksköterskeutbildningarna runt om i Sverige är bra, men på de flesta universitet och högskolor brottats man med genomströmningen – studenter väljer att hoppa av utbildningen eller klarar helt enkelt inte de hårda studiekraven. Vid Lunds universitet har man examinerat mellan 50-70 sjuksköterskor varje termin under senare år, men nu ser vi alltså en markant ökning. Är det ett trendbrott och vad beror i så fall den positiva vändningen på?

– Vi jobbar hela tiden med utbildningens kvalitet, bemötandet av och samarbetet med studenter. En annan mycket viktig faktor är att vi genom studievägledningen, som gjort ett mycket bra arbete och under det senaste året jobbat hårt med att få tillbaka studenter som varit utspärrade, det vill säga inte fått gå vidare i programmet för att de saknar vissa kurser eller av andra anledningar har haft tillfälliga studieavbrott, säger Magnus Sandberg.