Mer ljus på svårbotad cancer bland spädbarn

Anna Hagström, Institutionen för laboratoriemedicin, får tre miljoner under tre år för att studera uppkomsten och utvecklingen av akut leukemi.

Porträtt Anna Hagström. Foto.
Anna Hagström. Foto: Åsa Hansdotter
Anna Hagströms forskningsprojekt handlar om akuta leukemier, blodcancer, där en genetisk förändring i KMT2A-genen är den gemensamma nämnaren. Ungefär tio procent av alla patienter med leukemi, har en genetisk förändring i denna gen. Prognosen är generellt sämre än för andra leukemiformer – speciellt när den drabbar spädbarn där överlevnaden är endast 30-40 procent.

–    Det här är en ovanlig typ av leukemi, eftersom den förekommer hos både barn och vuxna och vid både akut lymfatisk leukemi (ALL) som är vanligast hos barn och akut myeloisk leukemi (AML) som är den vanligast formen hos vuxna, säger Anna Hagström.

Hon vill undersöka samtliga genetiska förändringar som förekommer vid KMT2A-leukemi och hur de skiljer sig åt mellan åldrarna, samt vad som kännetecknar de celler som ger upphov till ett återfall i sjukdomen.

–    Det känns såklart jättebra att få det här erkännandet från Cancerfonden. Det är ett välkommet tecken på att vi är på rätt väg och det betyder att vi kan fortsätta med vår forskning och till och med öka takten, avslutar Anna Hagström.

Text och foto: Åsa Hansdotter