Mångårig bröstcancerforskning prisas

bild på Mårten Fernö och Åke Borg
Mårten Fernö och Åke Borg, 2019 års mottagare av Bröstcancerförbundets Utmärkelse. Foto: Bosse Johansson

Bröstacancerforskarna Åke Borg och Mårten Fernö tilldelas Bröstcancerförbundets Utmärkelse 2019. De får priset för sin mångåriga och hängivna forskning och sitt outtröttliga engagemang för patienterna i bröstcancervården.
– Det känns väldigt hedrande och extra speciellt eftersom vi är biologer och inte läkare. Vi inser att inget kan rankas högre än att få ta emot uppskattning från patienternas egen organisation, säger Mårten Fernö.

Båda är verksamma vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Lund och forskningen vid Lunds universitet bedriver de i lokaler på Medicon Village.

I över fyra decennier har de utvecklat metoder för att särskilja de patienter som behöver all typ av behandling efter en operation, och dem för vilka detta bara är en onödig påfrestning – de blir friska från sin cancer ändå, skriver Bröstcancerförbundet i ett pressmeddelande.

– Att hitta rätt behandling till rätt patient blir bara viktigare ju mer kunskapen ökar och ju fler behandlingsmöjligheter som finns tillgängliga. Vi behöver undvika både över- och underbehandling och här finns fortfarande mycket kvar att göra. Vi måste förstå mer om varför patienter som får all tillgänglig behandling ändå kan drabbas av återfall, säger Mårten Fernö.

I motiveringen till valet av årets pristagare står att de får priset för ”sin mångåriga och dedikerade forskning inom experimentell onkologi och patologi som betytt mycket för utvecklingen av den enskilda bröstcancerpatientens individanpassade behandling”. I motiveringen betonas också att de ”byggt broar mellan forskningsområden, alltid med bröstcancerpatientens bästa för ögonen”.

Priset delas ut av Bröstcancerförbundet i samarbete med AstraZeneca.

Olle Dahlbäck