Lundaläkare får det första Bengt Rippe-priset

Zivile Bekassy, forskare vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus, får det första ”Bengt Rippes pris” för sin forskning om behandlingar vid njurinflammation.

Bengt Rippe var professor i Lund och en internationellt välkänd och framstående njurforskare. Han deltog i grundandet av Njurfonden 2013 och hade en rad olika uppdrag inom njurmedicin. Han var även under lång tid aktivt engagerad i ledningen för IKVL, Institutionen för kliniska vetenskaper i Lund.

Bengt Rippe avled på hösten 2016 och forskningspriset som inrättats till hans minne utdelas till en forskare ”som utfört en betydelsefull vetenskaplig prestation inom det njurmedicinska fältet”. Priset är på 50 000 kronor.

Hur känns det att få det första Bengt Rippe-priset?

– Jag är jätteglad och hedrad. Jag tillhör generationen som hade förmånen att lära känna Bengt både som medmänniska, njurläkare och forskare. Han var en viktig förebild för oss.

Vilket projekt ska du använda prissumman för?

– Den kommer att användas till en nationell studie för att värdera två behandlingar vid C3 glomerulopati, njurinflammation orsakad av ett överaktivt komplementsystem. Komplementsystemet är en viktig del av vårt immunförsvar. Eftersom systemet är mycket potent och aktivt kan aktivering ske okontrollerat vid vissa sjukdomstillstånd. Om komplement aktiveras i njuren kan det leda till kronisk njurinflammation.

Hur allvarlig är diagnosen njurinflammation?

– Sjukdomen är allvarlig och leder ofta till njursvikt och kan återkomma efter njurtransplantation.

Hur effektiv är den eller de kliniska behandlingar som finns att tillgå idag?

– Det finns för närvarande ingen etablerad effektiv behandling för C3 glomerulopati.

Tre forskare från Lund får anslag från Njurfonden

Zivile Bekassy får samtidigt ett forskningsanslag på en kvarts miljon kronor från Njurfonden för sin forskning. Samma stöd får kollegan Thomas Hellmark för projektet ”Pathogenic Mechanisms in ANCA Associated Vasculitis”. Dessutom får Sophie Ohlsson 200 000 kronor för projektet ”Komplementsystemets roll vid ANCA-associerad vaskulit”.

Totalt delar Njurfonden ut 4 350 000 kronor till 28 olika forskningsprojekt. Utdelningsceremonin äger rum i Stockholm den 25 mars.

Njursjukdom är ett ökande globalt folkhälsoproblem. Drygt 9 procent av befolkningen är drabbade av njursjukdom. Det är den tolfte dödligaste sjukdomen och var 20 dödsfall är orsakat av njursjukdom. Uppgifterna presenterades nyligen i en artikel i The Lancet, skriver Njurfonden i ett pressmeddelande.

OLLE DAHLBÄCK