”Kunskapskrogen” ska förena medicinen och det mänskliga

ny seminarieserie: ”Kunskapskrogen – samtalskvällar om medicinen och det mänskliga”d på stina wollter
Stina Wollter är först ut i Medicinska fakultetens nya seminarieserie "Kunskapskrogen – samtalskvällar om medicinen och det mänskliga”

En plattform för att stärka det mänskliga perspektivet inom de vetenskapliga områdena medicin och vård. Det är vad Medicinska fakultetens nya satsning Kunskapskrogen har som målsättning att bli. Samtalsserien, med premiär på onsdag, inleds av Stina Wollter på temat ”Kropp, konst och motstånd”.

Under de kommande åren kommer fakulteten att satsa på att utveckla en starkare plattform för medicinsk humaniora och lyfta dess betydelse för att både formulera hur hälso- och sjukvården kan förbättras och för att identifiera viktiga etiska ställningstagande. Ett led i denna satsning är Kunskapskrogen. ”Vår vision är att kunskapskrogen ska ta upp aktuella och intressanta frågeställningar på ett sätt som gör att de stannar kvar hos de som kommer och lyssnar och som sen ger upphov till nya samtal vid frukostborden, i fikarummen eller under fredagsmysen runtom i stan”, säger Jimmie Kristensson, vicedekan vid Medicinska fakulteten.

Premiären fulltecknad på några minuter
Premiären, som fulltecknades inom loppet av några minuter, inleds av Stina Wollter, konstnär, författare och instagramprofil. Genom sin konst och sitt skrivande problematiserar Wollter normer kring kroppen och försvarar dess rätt att bara få vara. ”Vi har bjudit in Stina Wollter till Kunskapskrogen eftersom hon är en förkämpe för människors rätt att få vara sig själva och för människors rätt att inte bli invaderade, dömda eller ifrågasatta utifrån de normer som finns. Dessutom vågar hon ta kampen. På det viset bidrar hon med viktiga perspektiv på vad hälsa är och vad hälsa kan innebära” förklarar Jimmie Kristensson.

Kunskapskrogen äger rum den 11 september på Grand Hotel i Lund. Nästa tillfälle är 5 december med författaren Eva F Dahlgren under rubriken ”Vem är värdefull, vem är undermålig – och vem avgör det? Om rasbiologi, fallna kvinnor och oäkta barn.”.

Mer information: medicin.lu.se/kunskapskrogen
Kontakt:
Anna Hellgren, kommunikatör Medicinska fakulteten, 046-2220826, 070-7431484, anna [dot] hellgren [at] med [dot] lu [dot] se (anna[dot]hellgren[at]med[dot]lu[dot]se)