Karl Bacos är årets Medeonstipendiat

Karl Bacos, biträdande forskare vid Lunds universitets diabetescentrum (LUDC) får årets Medeonstipendium på 50 000 kronor för nyskapande arbete inom epigenetik vid diabetes.

Porträtt av Karl Bacos som står i labbdelen av Clinical Research Centre i Malmö.
Karl Bacos vid Lunds universitets diabetescentrum får årets Medeonstipendium för sitt nyskapande arbete inom epigenetik vid diabetes. Foto: Sara Liedholm

Medeonstipendiet delas ut i samband med att Världsdiabetesdagen i Skåne uppmärksammas 14 november. I år sker detta evenemang för allmänheten med en digital sändning i realtid från Medeon Science Park i Malmö där föreläsare finns på plats.

Motiveringen för priset löd: "Docent Karl Bacos tilldelas 2020 års Medeonstipendium för sitt nyskapande arbete inom epigenetik vid diabetes, hur vår livsstil påverkar nedärvningen av sjukdomen”.

Bakom årets Medeonstipendium står forskningsparken Medeon Science Park & Incubator ihop med Moll Wendén Advokatbyrå. Programmet under Världsdiabetesdagen genomförs i samarbete med Lunds universitets diabetescentrum (LUDC), Diabetesföreningen i Skåne län, Lunds universitet och Diabetessamverkan Sverige (DSS).

Världsdiabetsdagen i Skåne 2020

Vid världsdiabetesdagen i Skåne håller bland andra Karl Bacos föreläsningen Epigenetik – så påverkas våra gener och hälsa av vår livsstil.

Vad: Världsdiabetesdagen uppmärksammas i Malmö på Medeon Science Park i Malmö
När: Lördag 14 november 2020, 11–14. I år startar Världsdiabetsdagen i Skåne klockan 11 med en digital direktsändning via Youtube

Läs pressmeddelandet från Medeon: Medeon-stipendiet på 50 000 kronor tilldelas Karl Bacos på LUDC

Kontakt för mer information om Världsdiabetesdagen i Skåne

Ulrika Blom-Nilsson, forskningsadministratör vid LUDC
Institutionen för kliniska vetenskaper Malmö, Lunds universitet
0768-03 99 72, ulrika [dot] blom-nilsson [at] med [dot] lu [dot] se (ulrika[dot]blom-nilsson[at]med[dot]lu[dot]se)

Catrine Pauckstadt, kommunikationsansvarig
Medeon AB
0703-05 25 65, catrine [dot] pauckstadt [at] medeon [dot] se (catrine[dot]pauckstadt[at]medeon[dot]se)

Om Världsdiabetesdagen

Diabetes är en folksjukdom som ökar i hela världen. En av nio svenskar har diabetes eller är i riskzonen att drabbas. Livsstilsrelaterad typ 2‑diabetes ökar kraftigt, samtidigt som Sverige är ett av de länder med högst antal insjuknande i typ 1‑diabetes, som är en autoimmun sjukdom.

Världsdiabetesdagen, eller World Diabetes Day, startades efter ett initiativ av International Diabetes Federation (IDF) och WHO 1991 för att uppmärksamma att diabetes ökar stort i världen. Även FN är med i arbetet.