Fram med tumstocken: Första gången i Sverige äldre engageras i ett massexperiment

Professor Susanne Iwarsson, koordinator för CASE och chef för forskargruppen Aktivt och hälsosamt åldrande vid Institutionen för hälsovetenskaper, är initiativtagare och vetenskapligt ansvarig för experimentet, som genomförs i september-oktober 2020, berättar mer om vad ett massexperiment är:

– Massexperiment är en metod inom den forskningsinriktning som kallas ”Citizen Science”, det vill säga medborgarforskning. I denna typ av forskning strävar man efter att folk i allmänhet ska medverka i forskningsprocessen. Som ordet antyder är det massor av människor som medverkar i ett massexperiment, vanligen med att samla in data som forskarna sedan kan bearbeta vidare och publicera.

Varför samarbetar ni med ForskarFredag?

– Redan när CASE startade 2007 hade vi som mål att utveckla vår forskning tillsammans med dem som forskningen berör. Vi har under årens lopp utvecklat och testat olika metoder för att involvera äldre personer och deras intresseorganisationer i vår verksamhet. För några år sedan träffade jag Fredrik Bronéus från Vetenskap och Allmänhet på en konferens, där vi började diskutera just metoden massexperiment och deras erfarenhet inom området.

De har anordnat denna typ av årlig aktivitet sedan 2009. En idé föddes och nu har vi tillsammans fått finansiering från Forte för att genomföra detta intressanta projekt.

Varför är denna metod bra för att kartlägga tillgängligheten för äldre?

– Det vet vi ju faktiskt inte – vi ställer oss som forskare också kritiska metodologiska frågor när vi testar en ny metod. Hittills är det ovanligt att engagera äldre i massexperiment och detta blir första gången det görs i Sverige. En av doktoranderna i min forskargrupp kommer att studera för- och nackdelar med metoden, parallellt med själva försöket.

Vad hoppas ni att experimentet ska ge?

– Många äldre är engagerade i denna typ av frågor om tillgänglighet men upplever att de har svårt att få gehör. Genom Bostadsförsöket skapas nationell uppmärksamhet på frågor som rör tillgängliga bostäder. Pensionärsorganisationerna får tillgång till data som de kan använda för fortbildning inom sina organisationer samt för opinionsbildning lokalt och nationellt. Med stöd av forskarna kan de fortsätta att arbeta med analyser av insamlade data under lång tid efter det att Bostadsförsöket avslutats. Genom lärares och skolelevers engagemang skapas förutsättningar för lärande om åldrandets förutsättningar och utmaningar som en integrerad del i undervisningen i biologi, samhällskunskap, teknik, etc.

Experiementets upplägg med gemensamma aktiviteter för äldre, barn och ungdomar skapar kontakt och ökad förståelse över generationsgränserna.

Vetenskap & Allmänhets väl etablerade årliga ”försök” ger förutsättningar för medial uppmärksamhet och ökad debatt i samhället om de utmaningar som finns relaterade till den åldrande befolkningen och det åldrande bostadsbeståndet.

bostadsförsöket logga

Hur går Massexperiment 2020 – Bostadsförsöket till?

Med hjälp av tumstock (eller måttband) och en särskild mobilapp kommer deltagarna att mäta hur tillgängliga Sveriges bostäder är. Hur breda är dörröppningarna? Hur höga är trösklarna? Är vattenkranarna svåra att öppna? Dessa och många fler frågor behöver forskarna hjälp med att undersöka.

När: Bostadsförsöket genomförs i september 2020 (skolklasser) och september–oktober 2020 (övriga deltagare).
Var: Hela Sverige.
Vem kan delta: Alla är välkomna att vara med. Bostadsförsöket riktar sig särskilt till pensionärer och skolklasser.

Mer information kommer i början av april. Mobilappen, instruktioner och lärarhandledning kommer att publiceras i mitten av augusti. För tidsplan och intresseanmälan redan nu, följ länken.