Förskolebarn tipsar forskare om coronaforskning

En barnteckning som visar vaccin, coronavirus och en makrofag.
Ett av alla de 22 förslag som barnen på Förskolevägens förskola skickat till Lunds universitet.

22 teckningar, med förslag på hur covid-19 kan bekämpas, har skickats till Lunds universitets covid19-forskare från en förskoleklass i Hovås, Göteborg. Och lundaforskarna tackar för kreativa idéer!

Förskolevägens förskolas coronaförslag

Under våren har avdelningen Äventyrarna på Förskolevägens förskola i Hovås, Göteborg fördjupat sig i människokroppen, blodet och immunförsvaret. När de som mest var igång med att lära sig om blodkroppar och kampen mot bakterier och virus kom coronapandemin. Barnen, 5 och 6 år gamla, tog del av nyheterna och blev inspirerade av forskare som kämpar med att förstå hur viruset fungerar. Det resulterade i att barnen kom på egna förslag hur man skulle kunna bota, eller hitta vaccin mot, covid-19. De ville gärna dela med sig av sina förslag med forskare.

I mitten av juni landade ett tjockt kuvert med 22 teckningar där barnen förklarar sina förslag hos Lunds universitets medicinska fakultet. Nu har alla förslagen skickats vidare till forskare på Lunds universitet som just nu forskar kring covid-19 för att förstå hur pandemin påverkar oss och för att hitta sätt att bekämpa viruset.

Flera  covid19-forskare på Lunds universitet har skickat tillbaka hälsningar till förskoleklassen.
En hälsning från Pontus Nordenfelts  forskargrupp:

En hälsning från Gunilla Westergren- Thorssons  forskargrupp Lungbiologi:

Forskare i vita rockar på labbet med förskolebarnens teckningar i händersa..